Podle analýzy společnosti IDC podnik v prvním pololetí letošního roku prodal 1,5 miliónu chytrých telefonů. To představuje v celosvětovém měřítku prodejů podíl nižší než půl procenta, ale vzhledem ke skutečnosti, že o značce Nokia nebylo několik posledních let prakticky slyšet, jde jednoznačně o úspěch.

Dokazuje to i žebříček nejúspěšnějších světových prodejců smartphonů v Evropě. V něm se finský podnik umístil na 11. příčce. Například ve Finsku, kde značka Nokia původně vznikla, je popularita ale ještě vyšší – Nokii zde patří dokonce páté místo.

Rostoucí popularita

Společnost HMD Global přitom zkraje prosince oslavila teprve rok na trhu. Za tu dobu již stihla učinit několik důležitých kroků. Patřilo mezi ně představení jedenácti nových zařízení nebo například oznámení globálního partnerství se společností ZEISS. Velkou motivací během uplynulého období dynamického rozvoje společnosti byl rychlý růst fanouškovské základy nového domova telefonů Nokia.

Vstup společnosti HMD Global na scénu mobilních telefonů vzbudil značnou pozornost. Postaralo se o to oznámení inovovaného legendárního modelu Nokia 3310 na Mobile World Congress 2017 a představení první vlny chytrých telefonů s čistým operačním systémem Android. Nové portfolio na výstavě vyhrálo přes 20 ocenění a na mnoha trzích bylo brzy vyprodáno. Dnes jsou telefony Nokia nabízeny ve více než 80 zemích s pomocí 45 místních webových stránek ve 48 jazycích. Zařízení byla aktivována již ve více než 170 zemích.

Levné smartphony

Z nabízených smartphonů vyzdvihněme například modely Nokia 3, 5 a 6. Šestka disponuje 5,5palcovým displejem s Full HD rozlišením a unibody konstrukcí, která je vyrobena z monolitu slitiny hliníku a hořčíku. Telefon je navíc vybaven duálními reproduktory s chytrým audio zesilovačem a certifikovanou podporou Dolby Atmos.

Video

Nokia 5

Zdroj: archív výrobce

Video

Nokia 3

Zdroj: archív výrobce

Nokia 6 pracuje pod operačním systémem Android, stejně jako i zbylé modely – Nokie 5 a 3. Ty vycházejí designově z šestky, budou však menší. Pětka nabídne 5,2palcový displej a trojka pak pětipalcový.

Základní trojka se nabízí podle Zboží.cz za cenu 3200 Kč. Nokia 5 pak vyjde na 4300 korun a šestka symbolicky na 6000 Kč.

Nokia 6

Nokia 6

FOTO: archív výrobce

Populární model 3310

Kromě smartphonů jsou v obchodech k dostání i „hloupé“ modely, které nejsou vybaveny žádným operačním systémem. Patrně nejpopulárnější je reinkarnovaný model 3310. Ve srovnání se svým předchůdcem se Nokia 3310 změnila doslova k nepoznání. Tytam jsou ostře řezané linie, nahradily je zaoblené linky a celkově velmi úzká konstrukce. Popravdě, nebýt tradičního bílého rámečku, který obklopuje displej a plynule přechází až do oblasti tlačítek, k legendě by novinku přirovnal patrně jen málokdo.

Uvnitř přístroje se událo také mnoho změn. Alespoň v rychlosti připomeňme, že předchůdce měl 1,5palcový displej s rozlišením 84 × 84 obrazových bodů. A byl vcelku pochopitelně černobílý. Novinka je již barevná, je větší (2,4 palce), a navíc má i vyšší rozlišení – 240 × 320 pixelů.

Tím přehled vylepšení pochopitelně nekončí. Na zadní straně přibyl fotoaparát s rozlišením 2 MPx, který dokáže natáčet i videa. Přístroj je navíc možné snadno připojit k počítači prostřednictvím dodávaného USB kabelu. Poslouží také jako multimediální přehrávač, především hudbu je možné uložit na paměťovou kartu.

Nokia 3310 se v tuzemsku prodává za 1600 Kč, ve většině obchodů je ale beznadějně vyprodaná.

Video

Nokia 3310

Zdroj: archív výrobce

Za nový mobil Češi nejčastěji utratí pět tisíc korun a méně

Výrobci se v poslední době předhánějí, kdo nabídne výkonnější a vybavenější telefon. Pochopitelně jde o vrcholné modely, za které si prodejci účtují klidně i více než 20 tisíc korun. Češi přitom mají zájem o výrazně levnější modely, utrácí za ně 5000 Kč a méně. Vyplývá to z ankety Novinek mezi prodejci.

„Mezi telefony má jedinečnou roli Apple, respektive iPhone. Ten spolu se Samsungem patří k nejvyhledávanější značkám (15 %),“ podotkl Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Právě zmiňovaný iPhone patří mezi prémiové přístroje, čemuž odpovídá i jeho cenovka, která v případě nejnovějších verzí startuje nad hranicí 20 tisíc Kč. „Avšak částka, kterou jsou lidé ochotni investovat, je pro polovinu návštěvníků do 5000 Kč,“ zdůraznil Šmíd.

Preference uživatelů jsou přitom takřka vždy stejné. „Naši zákazníci jsou typicky technicky vzdělaní a vyhledávají zejména telefony se značným důrazem na poměr cena/výkon,“ prohlásil obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

„Zákazníci velmi bedlivě sledují novinky, zohledňují ale logicky poměr cena/výkon,“ doplnila mluvčí Alzy Patricie Šedivá.

Uživatelé si přitom zvykají stále častěji na modely s většími displeji. „Trend zvětšování uhlopříčky displejů se momentálně zastavil okolo hranice 5,5 palce. Dále stoupá obliba tzv. pluskových variant, tedy uhlopříček nad 6,2 palce,“ uzavřel Petr Jiras z tiskového oddělení Electro Worldu. [celá zpráva]

Může se vám hodit na službě Zboží.cz: