Výpadek se dotkl zhruba čtvrt miliónu klientů O2, byť chyba není přímo na straně tohoto operátora. Ten totiž v rámci mezinárodní komunikace využívá právě sítě CETIN. Ústředny této společnosti jsou přitom v Praze a Brně, obě se navzájem zálohují.

Právě kvůli tomu, aby se co nejvíce eliminovalo riziko výpadků.

Přetížení ústředny

Krátce před úterním kolapsem nicméně došlo k přetížení jedné ústředny, které následně vyústilo pádem i té druhé. Co přesně přetížení způsobilo, není v tuto chvíli jasné. S ohledem na velmi nestandardní průběh celé závady však podle zástupců firmy CETIN způsobili výpadek s největší pravděpodobností hackeři či nějaká softwarová chyba.

„Systém pro mezinárodní volání jsme nasadili před několika měsíci a fungoval bez problémů. S americkým dodavatelem pracujeme nepřetržitě na odstranění problému," uvedl generální ředitel společnosti CETIN Petr Slováček s tím, že ve své kariéře ještě takto vážný výpadek nezažil.

Zákazníci budou odškodněni

Podnik podle něj bude zákazníky, kteří nemohli v zahraniční služby využívat, postupně odškodňovat.

V současnosti roaming, tedy volání a další služby využívané v zahraničí, nefunguje. V mobilní síti se v mezinárodním provozu spojí jen pět až deset procent hovorů.

CETIN patří stejně jako O2 do skupiny PPF.