Celých 12 % lidí si zboží vybere, případně porovná s dalšími produkty a nakonec i objedná pomocí chytrého telefonu.

„Velkou roli v nákupním procesu hraje mobil i u těch, kteří si zatím na dokončení nákupu v něm netroufají. Běžně totiž k výběru zboží a zjištění dalších informací používá mobil 41 % respondentů našeho průzkumu, 24 % pak výjimečně. Nákup včetně provedení platby dokončují tito lidé přes počítač, nebo pak osobně na prodejně,“ uvedl Marko Zekič, manažer mobilní reklamy společnosti Seznam.cz.

Podle něj je patrný rozdíl v tom, jak nakupují ženy a jak muži. „38 % mužů totiž potvrdilo, že mobil běžně využívá ke čtení recenzí, výběru zboží nebo k samotnému nákupu. Oproti tomu jen pro 29 % žen je mobil běžnou součástí nakupování, 36 % z nich dokonce mobil k této činnosti nevyužívá vůbec,“ konstatoval Zekič.

Výsledky jsou zajímavé také z pohledu věku respondentů. „Neukazují totiž téměř žádný rozdíl. Jak pro 37 % mladých (ve věku 10 - 24 let), tak pro 37 % ekonomicky aktivních (ve věku 25 - 44 let) je mobil běžným prostředkem při nakupování,“ podotkl manažer mobilní reklamy společnosti Seznam.cz.

Trendy jednotlivých služeb

To, že mobil v nákupním procesu hraje stále větší roli, potvrzují také trendy jednotlivých služeb společnosti Seznam.cz.

„Například reklamní systém Sklik jen od ledna do května letošního roku zaznamenal 13% nárůst proklikovosti reklamy v mobilním vyhledávání. Na službě Zboží.cz se zase v týdnu od 6. do 12. června lidé téměř 300tisíckrát proklikli do e-shopů ze svých mobilů, zatímco z počítače uskutečnili za stejnou dobu jen přibližně pětkrát více prokliků,“ uvedla Simona Pecková, PR specialistka společnosti Seznam.cz.

Rostoucí význam smartphonů dokládají také data internetové televize Stream.cz. „Je dobré si uvědomit, že dnes už 14 % veškerých zhlédnutí videí je uskutečněno z mobilů, a to nepočítáme aplikaci, která tvoří dalších 10 %. Navíc se tato čísla stále zvyšují – právě počet zhlédnutí na mobilním webu se loni pohyboval kolem 11 %,“ konstatoval Petr Hoffmann, account manager nových médií ve společnosti Seznam.cz.

„V souvislosti s tím také sledujeme nárůst kliknutí na videoreklamu. Například v červnu 2016 jsme diváky Stream.cz zaujali až třikrát více reklamním videospotem před videem na mobilním telefonu než na klasickém webu. Proto je třeba při plánování marketingové kampaně myslet také na to, že ji část cílové skupiny zahlédne na mobilu,“ dodal Hoffmann.

Průzkum probíhal od 16. do 20. května, realizován byl na základě dat ze Seznam.cz Výzkumníka. Jeho prostřednictvím se mohou lidé podílet na mapování webu i sdělovat nápady ohledně toho, co jim na internetu chybí. Zástupci české portálové jedničky touto cestou zároveň získávají zpětnou vazbu na své služby. [celá zpráva]

TIP: Svižný a bezpečný prohlížeč od Seznamu. Upozorní na nové e-maily a pejsek Krasty dá vědět, když zjistí něco navíc.