Hlavní obsah

Herní svět upírá v posledních dnech zraky k České republice, kde tento týden vyšla dlouho očekávaná hra Kingdom Come: Deliverance. Tuzemské tituly si nicméně pozornost zahraničních hráčů vysloužily již v minulých letech.

České počítačové hry měly světový úspěch už na přelomu století

Nová hra Kingdom Come: Deliverance, jejíž vydání se několikrát odložilo, se odehrává v Čechách v době panování Václava IV. Vznikla ve studiu Warhorse vývojáře Daniela Vávry, který už před více než 15 lety stál u zrodu asi nejúspěšnější hry českého původu, trilogie Mafia.

Mafia vznikla pod jeho vedením ve firmě Illusion Softworks, první díl se na trhu objevil v roce 2002. Akční hry se prodalo přes dva milióny kopií, hráče zaujala kvalitním příběhem připomínajícím legendárního Kmotra, dabingem i propracovaným prostředím.

Ukázka ze hry Kingdom Come: Deliverance

Foto: archív tvůrců

Záběr ze hry Mafia vyvíjené brněnskou počítačovou firmou Illusion Softworks

Foto: Illusion Softworks, ČTK

Díky úspěchu hry se o brněnskou společnost začala zajímat zahraniční herní studia a začátkem roku 2008 se ocitla v rukou amerického gigantu Take-Two Interactive Software a přejmenovala se na 2K Czech.

V roce 2010 přišel druhý a podobně úspěšný díl Mafie, kterého se po celém světě prodalo téměř 3,5 miliónu kopií pro počítače i herní konzole. Zatím poslední třetí díl Mafie přišel na trh předloni a jeho prodej už loni v únoru překonal hranici pěti miliónů.

Mafia nebyla prvním i v zahraničí úspěšným titulem Illusion Softworks, už v roce 1999 zaujala jiná akční hra Hidden and Dangerous, inspirovaná působením britské speciální jednotky SAS za druhé světové války.

Hry i jejího pokračování z roku 2003 se prodaly přibližně dva milióny kopií. Illusion Softworks se společně se studiem Pterodon (později jej pohltila) podílela i na dalším úspěšném válečném titulu Vietcong, odehrávajícím se za války ve Vietnamu.

Petr Vochozka, majitel firmy Illusion Softworks, která vyprodukovala v posledních letech několik v zahraničí velmi úspěšných počítačových her.

Foto: Ballon Mierny Otto, ČTK

Ukázka softwaru na programování her z roku 2002.

Foto: Ballon Mierny Otto, ČTK

Operation Flashpoint i Euro Truck Simulator

Druhým českým studiem, které dosáhlo celosvětového úspěchu (a na rozdíl od Illusion Softworks dodnes zůstalo v rukou svých zakladatelů, bratrů Ondřeje a Marka Španělů) je Bohemia Interactive.

Prorazilo už v roce 2001 hrou Operation Flashpoint, tedy simulací válečného konfliktu mezi SSSR a Západem, která nabídla do té doby nevídanou interakci s prostředím. Z ní čerpá nejen dodnes vycházející série podobných her ArmA, ale i taktický simulátor pro armády řady zemí včetně USA.

Od českých herních vývojářů nepocházejí jen akční tituly, ačkoli ty jsou podle počtu prodaných kopií výrazně úspěšnější. Velkou pozornost vyvolalo například Machinarium z roku 2009, dobrodružná hra, ve které malý robot Josef zachraňuje ze spárů nepřátel přítelkyni Bertu. Získala na čtyři milióny zákazníků (jak na počítačích a konzolích, tak v mobilních telefonech nebo tabletech), hlavně svým originálním designem, vycházejícím z ruční kresby.

Operation Flashpoint

Foto: archív tvůrců

Ukázka ze hry Machinarium

Foto: Peter Zschunke, ČTK/AP

Mezi úspěšné tituly pro klidnější hráče patří i Euro Truck Simulator z roku 2008 a jeho o čtyři roky mladší pokračování od společnosti SCS Software. Jde o simulátor kamionové dopravy, ve kterém je možné vybudovat si vlastní logistickou firmu. Stejní vývojáři stojí nejen za hrou American Truck Simulator z roku 2016, ale i řadou dalších titulů, které vycházejí ze světa velkých dopravních prostředků.

Euro Truck Simulator

Foto: archív tvůrců

Českou stopu mají i úspěšné hry určené primárně pro mobilní zařízení. Desítky miliónů lidí si například stáhly titul Dead Trigger a jeho pokračování (vyvinulo je studio Madfinger Games), ve kterých má hráč za úkol bránit se útokům nemrtvých tvorů.

Mírnější zábavu vytvářejí programátoři firmy Geewa, která slavila celosvětový úspěch s mobilním kulečníkem Pool Live Tour. Kromě her pro mobily a tablety vyvíjí tato společnost například hry pro prostředí Facebooku.

Dead Trigger

Foto: archív tvůrců

O hře Kingdom Come: Deliverance

Český titul Kingdom Come: Deliverance je svým způsobem unikátní. Jelikož si vývojáři zakládají na realističnosti, nejsou ve hře žádné fantaskní prvky, jako například draci či kouzla.

Naopak se nejvíce soustředili na co nejvěrnější ztvárnění soubojů, kdy hráč pomocí směrové hvězdice určuje směr seknutí zbraní, a musí tak rychle reagovat na změnu postavení svého protivníka.

Realistická má být i možnost plnění většiny úkolů ve hře. Ty by totiž měly mít hromadu možných řešení.

Každá akce má však mít své důsledky, a tak si hráči budou muset rozmyslet, jestli například požadovaný předmět získají pomocí trestného činu, který jim zhorší reputaci v dané lokalitě, nebo se pro jeho získání rozhodnou pomoci klíčovým postavám.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků