Hlavní obsah

Popularita Minecraftu neutichá. České děti u něj tráví i přes 11 hodin týdně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Téměř čtvrtina dětských hráčů tráví u počítačové hry Minecraft více než 11 hodin týdně. Čtrnáct procent dokonce přes 16 hodin týdně. Asi šedesáti procentům dětí čas strávený hraním omezují rodiče. Přibližně šestnáct procent hráčů si samo o sobě myslí, že jsou na hře závislí. Vyplývá to z výzkumu Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Foto: Mojang

Ukázka ze hry Minecraft

Článek

Minecraft je hra, kde si hráč musí nasbírat materiál na stavbu obydlí a výrobu nástrojů, aby se tak ochránil proti nočním příšerám. I když se zdá být tento koncept velmi triviální, jde o jednu z nejpopulárnějších her vůbec.

"Orientuje se především na dětskou kreativitu a její rozvoj, inspiruje, poskytuje prostor k sebevyjádření, podporuje kooperaci mezi uživateli, rozvíjí dětskou fantazii. V tomto smyslu ji lze hodnotit jednoznačně pozitivně," uvedl Kamil Kopecký z centra prevence rizikové virtuální komunikace.

Problém spočívá v tom, že hrou někdy děti vyplňují veškerý volný čas. Závislost, kterou zhruba každý šestý hráč u sebe vnímá, se projevuje například ztrátou kontroly nad časem stráveným hraním, narušením harmonogramu dne, poruchami stravování nebo spánku i fyzickými problémy, jako jsou pálení očí, bolesti hlavy nebo zápěstí.

Na hru děti někdy myslí i v okamžicích, kdy ji aktivně nehrají. Podle Kopeckého se však u náruživých hráčů nejedná o skutečnou destruktivní závislost, ale spíše o závislostní chování.

Hrají i s neznámými lidmi

K Minecraftu většinu dětí přivedl kamarád, který už tuto hru hrál. Nejčastěji děti hrají s lidmi, které znají z reálného prostředí. Třetina ale uvedla, že hraje s neznámými spoluhráči, jejichž skutečnou identitu nezná. Většina hráčů se v prostředí Minecraftu snaží něco budovat, souboje s jinými účastníky hry jsou stranou zájmu.

Minecraft je v zásadě velmi bezpečné virtuální prostředí, uvedl Kopecký. "Více než 41 procent hráčů se nesetkalo v prostředí Minecraftu s žádnou rizikovou formou komunikace a žádným rizikovým jevem. Výzkum ukázal, že situace, kdy by se dítě setkalo s vážnými formami kybernetické agrese, jsou spíše výjimečné a nejsou pro tuto hru typické," řekl.

Nejčastěji hráči zažívají situaci, kdy jim někdo zničil to, co v Minecraftu vytvořili. Pět procent dětí má zkušenost, že se od nich spoluhráč snažil získat odhalené fotografie.

Výzkum probíhal v loňském roce a zapojilo se do něj více než 2300 aktivních hráčů této hry. Více než čtyři pětiny z nich byly mladší 18 let.

Pod taktovkou Microsoftu

Hru Minecraft vyvinulo studio Mojang a v roce 2009 ji uvedlo na pulty obchodů. Předloni švédskou vývojářskou firmu koupil americký Microsoft za 2,5 miliardy dolarů (takřka 53,4 miliardy Kč). [celá zpráva]

Titul se těší tak velké popularitě, že se o něm rozhodli tvůrci natočit i celovečerní film. Adaptace na herní motivy by se měla v kinech objevit během pátého měsíce roku 2019, uvedl server The Verge. [celá zpráva]

Datum premiéry potvrdil provozní ředitel Mojangu Vu Bui. „Vím, že jste přemýšleli každý den, kdy vyjde film Minecraft. Naštěstí to můžeme již prozradit. 24. května 2019 bude mít premiéru, a to i ve 3D,“ prohlásil.

„Ano, může se to zdát jako dlouhá doba. Ale abychom mohli vytvořit něco úžasného, potřebujeme dostatečné množství času. A všichni přece chtějí, aby byl film Minecraft úžasný,“ doplnil Bui.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám