Hlavní obsah

S jedním mobilem napříč Evropou

Novinky, Antonín Falta

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Telefonovat z mobilu se dá z vrcholků hor, z podzemních stanic metra a dokonce i za jízdy z rychlíků křižujících Evropu. Pasažér, který nasedne do vlaku dejme tomu v Hamburku a jede přes Prahu, Bratislavu a Budapešť do řecké Soluně, bude moci v blízké budoucnosti volat bez potíží kdykoli ze svého mobilu.

Foto: Marcel Vašut

Anenská pouť v Rožnově pod Radhoštěm

Článek

"Cestující budou moci nejen telefonovat za jízdy, ale také získávat informace o různých zpožděních, přestupních stanicích na jiné tratě a budou jim poskytnuty i další služby," doplnil generální ředitel společnosti Kapsch Telecom v Praze a v Bratislavě Karel Feix. "A to není zdaleka všechno. Systém, který nese název GSM-R, umožňuje jednoduchým způsobem efektivněji řídit železniční dopravu než doposud."

Chrání i životy

Co to vlastně je GSM-R? Odborník by řekl: digitální drážní komunikační systém. Jednoduše řečeno se jedná o základ pro hlasovou a datovou komunikaci i pro zavedení nového elektronického zabezpečovacího systému vlakové dopravy po celé Evropě. Technologie GSM-R byla vyvinuta v rámci projektu EU, na kterém se podstatnou měrou podílela i společnost Kapsch. Cílem je vytvořit v Evropě jednotný digitální rádiový systém neomezený hranicemi, a tak zajistit konkurenceschopnost evropských drah.

Zvláštní význam má přitom bezpečnost: použitím technologie GSM-R je zaručeno mimo jiné i nouzové volání mezi jednotlivými zeměmi. Skutečnost, která může v případě neštěstí zachraňovat životy.

Na západě i východě

Německé dráhy již vybavily tratě o délce 9000 km více než tisícovkou radiových stanic se signálem GSM-R. V provozu jsou rychlodráhy v úseku Kolín-Frankfurt nad Mohanem, kde se vlak pohybuje rychlostí 300 kilometrů za hodinu. Od roku 2005 budou v sousedním Německu na všech důležitých tratích komunikovat výlučně prostřednictvím této moderní technologie.

Ve východní Evropě se stávají prvním provozovatelem železnic, který začíná s výstavbou digitálního komunikačního systému, Slovenské dráhy. Nejdříve se vybaví úseky mezi státní hranicí České republiky a Slovenské republiky-Kúty-Bratislava-Štúrovo. Nezapomene se ani na mezinárodní železniční tratě do Marcheggu (Rakousko), Kittsee (Rakousko) a Rajky (Maďarsko).

Než zazvoní esemeska

Pro naši dráhu to prakticky znamená, že musí vyplnit stávající mezeru v centrální Evropě mezi Německými dráhami, které již technologií GSM-R vybavily svou hlavní trať Berlín-Drážďany-Bad Schandau až po pohraniční stanici na levém břehu Labe a mezi Slovenskými státními drahami, které již zahájily práce na prvním slovenském úseku.

Vedení Českých drah tento problém včas zaznamenalo a vypsalo veřejnou soutěž na instalaci GSM-R systému na pilotní trať v úseku státní hranice-Ústí nad Labem-Praha-Kolín.

A tak se zřejmě již brzy dočkáme i v našich vlacích. Třeba právě vám přijde esemeska s upozorněním: "Nezapomeňte si v příští stanici přesednout, váš vlak jede na čas."

Reklama

Související články

Zrak pro myslící stroje

Jedním z největších problémů při konstrukci robotů je dát jim zrak, který by umožňoval orientaci v trojrozměrném prostoru. Více než 30 let se odborníci snaží...

Léčebná genetika se neobejde bez informatiky

Přestože se mnoho lidí genetiky obává, v kombinaci s elektronikou a počítačovými technologiemi může přinést převratné objevy. Nejen v teoretické biologii:...

Robot operuje na dálku

Chirurgičtí roboti provádějící na dálku i velmi složité operace v těle pacienta jsou vizí medicíny 21. století. Vědci nedávno vyzkoušeli přístroj, který během...

Výběr článků

Načítám