Článek
"Cestující budou moci nejen telefonovat za jízdy, ale také získávat informace o různých zpožděních, přestupních stanicích na jiné tratě a budou jim poskytnuty i další služby," doplnil generální ředitel společnosti Kapsch Telecom v Praze a v Bratislavě Karel Feix. "A to není zdaleka všechno. Systém, který nese název GSM-R, umožňuje jednoduchým způsobem efektivněji řídit železniční dopravu než doposud."
Chrání i životy
Co to vlastně je GSM-R? Odborník by řekl: digitální drážní komunikační systém. Jednoduše řečeno se jedná o základ pro hlasovou a datovou komunikaci i pro zavedení nového elektronického zabezpečovacího systému vlakové dopravy po celé Evropě. Technologie GSM-R byla vyvinuta v rámci projektu EU, na kterém se podstatnou měrou podílela i společnost Kapsch. Cílem je vytvořit v Evropě jednotný digitální rádiový systém neomezený hranicemi, a tak zajistit konkurenceschopnost evropských drah.
Zvláštní význam má přitom bezpečnost: použitím technologie GSM-R je zaručeno mimo jiné i nouzové volání mezi jednotlivými zeměmi. Skutečnost, která může v případě neštěstí zachraňovat životy.
Na západě i východě
Německé dráhy již vybavily tratě o délce 9000 km více než tisícovkou radiových stanic se signálem GSM-R. V provozu jsou rychlodráhy v úseku Kolín-Frankfurt nad Mohanem, kde se vlak pohybuje rychlostí 300 kilometrů za hodinu. Od roku 2005 budou v sousedním Německu na všech důležitých tratích komunikovat výlučně prostřednictvím této moderní technologie.
Ve východní Evropě se stávají prvním provozovatelem železnic, který začíná s výstavbou digitálního komunikačního systému, Slovenské dráhy. Nejdříve se vybaví úseky mezi státní hranicí České republiky a Slovenské republiky-Kúty-Bratislava-Štúrovo. Nezapomene se ani na mezinárodní železniční tratě do Marcheggu (Rakousko), Kittsee (Rakousko) a Rajky (Maďarsko).
Než zazvoní esemeska
Pro naši dráhu to prakticky znamená, že musí vyplnit stávající mezeru v centrální Evropě mezi Německými dráhami, které již technologií GSM-R vybavily svou hlavní trať Berlín-Drážďany-Bad Schandau až po pohraniční stanici na levém břehu Labe a mezi Slovenskými státními drahami, které již zahájily práce na prvním slovenském úseku.
Vedení Českých drah tento problém včas zaznamenalo a vypsalo veřejnou soutěž na instalaci GSM-R systému na pilotní trať v úseku státní hranice-Ústí nad Labem-Praha-Kolín.
A tak se zřejmě již brzy dočkáme i v našich vlacích. Třeba právě vám přijde esemeska s upozorněním: "Nezapomeňte si v příští stanici přesednout, váš vlak jede na čas."