Hlavní obsah

Facebook vyhlásil stopku. K datům uživatelů už se prý nikdo jiný nedostane

Novinky, mif

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

K radikálnímu kroku se odhodlalo vedení společnosti Facebook. Po skandálu se zneužitím desítek miliónů uživatelských účtů na stejnojmenné sociální síti podnik vydal v noci na čtvrtek prohlášení, že ukončí spolupráci se všemi společnostmi, které se zabývají shromažďováním osobních údajů. Upozornila na to agentura Reuters.

Foto: Eraldo Peres, ČTK/AP

Ilustrační foto

Článek

I když si to uživatelé často vůbec neuvědomují, sociální sítě a další weby o nich uchovávají celou řadu informací. Shromažďována jsou například data, která pomáhají inzerentům při cílení reklamy.

Právě se zprostředkovateli takových osobních dat se nyní Facebook rozhodl zcela ukončit spolupráci. Nově se tak k uživatelským datům dostanou pouze pracovníci sociální sítě a pochopitelně také samotní uživatelé.

Zneužití 50 miliónů účtů

Takto radikální rozhodnutí Facebooku je přímou reakcí na skandál, který vypukl v polovině března. Britská společnost Cambridge Analytica, jež se soustředila také na shromažďování dat, zneužila data zhruba 50 miliónů uživatelů této sociální sítě při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta.

Cambridge Analytica měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však bylo snahou firmy ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.

Na projekt nyní paradoxně upozornil přímo zaměstnanec Cambridge Analytica Christopher Wylie. „Využili jsme sociální sítě Facebook k analýze miliónů uživatelských účtů. Díky tomu jsme vyvinuli cílené volební reklamy s využitím daných dat. To byl základ fungování celé firmy,“ prohlásil Wylie.

Šéf bezpečnosti skončil  

Nejvíce celá kampaň cílila samozřejmě na uživatele v USA, konkrétně se podle The New York Times dotkla třetiny všech facebookových účtů severoamerických uživatelů. Celkově jde zhruba o čtvrtinu všech Američanů s volebním právem.

Oficiálně podnik na svých stránkách pouze uvedl, že poskytl volebnímu štábu Donalda Trumpa poradenské služby, „které mu pomohly vyhrát souboj o Bílý dům“.

Zástupci Facebooku již chování společnosti Cambridge Analytica odsoudili a ukončili s ní veškerou spolupráci. Tato kauza byla také jedním z důvodů, proč na vlastní žádost odešel šéf bezpečnosti této sociální sítě. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám