Hlavní obsah

Europoslanci varovali před dopadem sociálních sítí na volby

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Štrasburk

Větší dohled nad zabezpečením dat uživatelů Facebooku a posílení boje proti dezinformacím na sociálních sítích žádali europoslanci při úterní rozpravě na plenárním zasedání Evropského parlamentu. Řada z nich zároveň vyjádřila obavy o průběh nadcházejících evropských voleb s ohledem na politický marketing na internetu.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

"Nadcházející volby budou jiné než ty předtím. Musíme k nim podle toho přistupovat," řekla na úvod diskuse eurokomisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitele Věra Jourová. Současné volební zákony podle ní vycházejí z "nedigitální" minulosti a platnost příslušných pravidel je potřeba rozšířit i na online sféru.

Jourová přivítala návrh usnesení, o němž bude EP hlasovat ve čtvrtek. Text schválený výborem pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci (LIBE) žádá například slibovaný nezávislý audit Facebooku v reakci na skandál kolem poradenské firmy Cambridge Analytica. Ta využila volných podmínek pro vývojáře aplikací na Facebooku, které se už před lety změnily, aby se tajně dostala k datům 87 miliónů uživatelů. Údaje pak zřejmě využila pro velmi přesně cílené politické kampaně.

Podle člena výboru LIBE, českého poslance Tomáše Zdechovského je hlavním cílem EU získat od Facebooku "jednoznačné záruky, že se podobná situace nebude opakovat" a že společnost dělá maximum proti zneužívání dat uživatelů. Provozovatel sociální sítě o tom prý zatím nebyl schopen evropské instituce ujistit. Pokud tomu bude i nadále, bude čelit pokutám a dalším sankcím, řekl Zdechovský.

Výrazné změny Facebooku

Poslanci v připraveném usnesení zároveň žádají Facebook o "výrazné změny" jeho platformy, aby praktiky naplňovaly evropskou směrnici GDPR o ochraně osobních údajů. Dále vyzývají k řadě opatření ve jménu větší transparentnosti v internetové politické reklamě. Usnesení například uvádí, že politická reklama by neměla být cílena na jednotlivé uživatele podle analýzy jejich profilů.

"Musíme okamžitě konat, abychom obnovili důvěru v naše volby," řekl v rozpravě britský poslanec Claude Moraes, který předsedá výboru pro občanské svobody. Ocenil přitom opatření, která ve snaze zprůhlednit politickou reklamu Facebook letos zavedl ve Spojených státech a v Británii. Pokud jde o sladění svých pravidel s požadavky GDPR, považuje Zdechovský dosavadní kroky Facebooku za pozitivní. Je však podle něj ještě potřeba dotáhnout řadu detailů.

I další členové EP zdůrazňovali potřebu urychlených činů, ať už jde o vymáhání platných evropských norem týkajících se ochrany osobních údajů nebo zavádění nových zákonů. Například předseda frakce socialistů a demokratů Udo Bullmann nebo místopředsedkyně Aliance liberálů a demokratů Sophia in't Veldová také kritizovali Radu EU, která podle nich blokuje přijetí nařízení o soukromí a elektronických komunikacích známé jako "nařízení ePrivacy".

Podle Daniela Daltona ze skupiny Evropských konzervativců a reformistů je ale třeba vyčkat na efekty GDPR, než se na technologické firmy "hodí" nové zákony. Dalton má za to, že EP nenáleží přikazovat, jak má Facebook nebo jeho evropští uživatelé reagovat na problémy s ochranou dat.

Reklama

Výběr článků

Načítám