Hlavní obsah
Lidé se o své zkušenosti se zakoupenými produkty či e-shopy rádi na internetu dělí. Foto: Archiv, Právo

Češi loni napsali na webu milióny recenzí zboží i e-shopů

Čeští zákazníci internetových obchodů loni napsali milióny recenzí a hodnocení zboží i e-shopů. Lidé se o své zkušenosti se zakoupenými produkty či e-shopy rádi na internetu dělí, a počet sepsaných hodnocení se tak každý rok zvyšuje. Roste i význam těchto recenzí při nákupním rozhodování spotřebitelů, vyplývá z ankety mezi obchodníky a srovnávači cen.

Lidé se o své zkušenosti se zakoupenými produkty či e-shopy rádi na internetu dělí. Foto: Archiv, Právo
Češi loni napsali na webu milióny recenzí zboží i e-shopů

Z dat Zboží.cz, které provozuje společnost Seznam, vyplývá, že zákazníci mnohem častěji recenzují e-shopy než konkrétní produkty. „Poměr pozitivních i negativních recenzí je u e-shopů vyvážený. I největší obchody se potýkají s negativními ohlasy a nejlepší hodnocení se nevyhýbá ani menším, specializovaným obchodům, například e-shopům zaměřeným na domácí mazlíčky," uvedla produktová manažerka Zboží.cz Blanka Kunčarová.

Zákazníci e-shopu Alza.cz loni hodnotili výrobky v téměř půl miliónu recenzí. To představuje 40procentní nárůst oproti roku 2014. „V drtivé většině případů šlo o pozitivní hodnocení. Počet případů, ve kterých zákazníci hodnotili výrobek negativně, se pohybuje do deseti procent. Jedná se především o levnější výrobky, kdy spolehlivost výrobku odpovídala jeho nízké ceně," uvedla mluvčí Šárka Jakoubková.

Recenze ovlivňují nákupy telefonů i počítačů

Z nedávného průzkumu Zboží.cz vyplynulo, že recenze nejvíc ovlivňují nákupy v kategoriích elektroniky, telefonů a navigace, domácích spotřebičů a v neposlední řadě i počítačů. Naopak nejmenší důležitost lidé recenzím přisuzují v kategoriích kosmetiky, oblečení a móda či auto moto. I zde se o recenze ale zajímají více než dvě třetiny nakupujících.

Význam recenzí při rozhodování o nákupu podle marketingového ředitele Parfums.cz Radka Ondrášíka roste. „Velmi záleží na typu produktu. U funkčních kosmetických produktů mají takové recenze poměrně zásadní význam, protože tyto produkty řeší problémy spotřebitelů a informace od jiných zákazníků jsou určitě velmi důležité," uvedl Ondrášík.

Hodnocení ovlivňuje i obchody

Procházení uživatelských hodnocení a recenzí je dnes nedílnou součástí nákupního procesu celé řady uživatelů, a to zejména při výběru počítačů a jiné elektroniky. „V praxi to mnohdy vypadá tak, že zákazník přibližně ví, jaký produkt chce, a na základě uživatelských recenzí a hodnocení pak ve zvolené kategorii a cenové hladině hledá nejvhodnější model," uvedl mluvčí e-shopu s elektronikou CZC.cz Martin Rippl.

Recenze ovlivňují nejen zákazníky, ale i obchody. „Jakmile se u některého produktu objeví velmi negativní a opakovaně negativní hodnocení, dále jej nenakupujeme, a zařadíme do nabídky například alternativní zboží, které vykazuje lepší vlastnosti," uvedl mluvčí prodejen Euronics Marek Ingr.

Na srovnávači cen Heureka.cz tuzemští zákazníci loni napsali 4,5 miliónu recenzí e-shopů, z toho bylo 3,5 procenta negativních. „Nejvíce hodnotí zákazníci nákupy již tradičně před Vánoci, nejméně pak během letních měsíců," uvedl ředitel zákaznického centra Heureky Jan Kriegel.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků