Hlavní obsah

Dárkové poukazy jsou v kurzu. I mezi počítačovými piráty

Novinky, lez

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejrůznější prodejci a obchodní řetězce se snaží získat přízeň zákazníků mimo jiné i prostřednictvím dárkových poukazů. Není ale všechno zlato, co se třpytí. Dárkové poukazy jsou totiž v poslední době velmi v kurzu také mezi počítačovými piráty, jak varovala antivirová společnost Kaspersky Lab.

Foto: Kacper Pempel, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Podvodníci v posledních týdnech vytvořili falešné stránky, kde slibují uživatelům získání dárkových poukázek zadarmo. Spousty webových stránek nabízejí zákazníkům zdarma generované dárkové poukazy na produkty a služby mnoha známých značek, jako jsou iTunes, Google Play, Amazon nebo Steam.

„Například zcela běžné aplikace Tokenfire nebo Swagbucks nakupují u výše zmíněných firem dárkové kartičky s kódy, aby je následně věnovaly svým zákazníkům, když splní nějaký úkol. Je velmi pravděpodobné, že se u těchto služeb kyberzločinci inspirovali a začali podobným způsobem za pomoci jednoduchého algoritmu podvádět internetové uživatele,“ varoval Zoran Puskovic, generální ředitel Kaspersky Lab pro východní Evropu.

Obezřetnost je namístě

Uživatelé by se ale podle něj měli mít velmi na pozoru. Ve skutečnosti totiž podvodné stránky slouží ke sběru a shromažďování uživatelských údajů, které následně prodávají stránkám patřícím třetí straně.

„Postup, kterým kyberzločinci z nic nevědoucího uživatele vylákají jeho osobní údaje, je následující: Na falešné stránce si uživatel nejprve zvolí dárkovou kartu, kterou by chtěl obdržet, a až poté se aktivuje podvodný mechanismus,“ popsal bezpečnostní expert.

Dále podle něj musí uživatel prokázat, že není robot, aby mohl slevový kód získat. „Po kliknutí na nabízený odkaz musí splnit několik položek, jejichž počet a druh určuje partnerská síť, na kterou byl uživatel přesměrován. Uživatel tak musí například vyplnit formulář, zadat své mobilní číslo nebo e-mailovou adresu, předplatit si placené SMS zprávy, nainstalovat si adware a tak dále,“ doplnil Puskovic.

Vidina dárku zadarmo

Pokud uživatel skutečně formulář vyplní, naservíruje počítačovým pirátům svoje osobní údaje jako na zlatém podnosu. Ty přitom mají na černém trhu cenu zlata. A získaný dárkový poukaz je uživateli k ničemu, neboť je falešný.

„Úspěch této nové taktiky podvodníků je založený na tom, že drtivou většinu uživatelů láká vidina získání něčeho zdarma. V tomto případě ale při nejlepším přijdou o čas strávený nad zbytečnými úkoly. V horším případě mohou přijít o své peníze, za něž nic nedostanou. Proto pokud chtějí uživatelé získat nějaké slevové nebo dárkové kartičky, měli by si důkladně ověřit stránku, ze které je chtějí získat,“ uzavřel Puskovic.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám