Je libo nezpochybnitelný důkaz? Vydejme se za ním do španělské Andalusie na tiskovou konferenci k mezinárodnímu veletrhu IFA, který bude od 6. do 11. září hostit Berlín.

Čínská společnost Haier, jež v posledních letech roste jako Otesánek, se na ní blýskla „vymakanou“ pračkou Candy, což je i u nás rozšířená značka. Ta splnila dávný sen nejedné hospodyňky, o mužích v domácnosti z oblíbeného úsloví „sám si vařím, sám si peru“ ani nemluvě.

Na chytrém telefonu zapnete aplikaci Snap & Wash a vyfotíte haldu špinavých svršků. „Candy vám poradí, či nařídí, jak prádlo účelně a šetrně vyprat,“ vysvětluje Yannick Fierling, šéf zastoupení Haier Europe. A skutečně. Candy zkušeně prádlo roztřídí, protože rozpozná barvy, materiál i strukturu, nastaví náležitý program včetně teploty – a buben se může roztočit.

Yannick Fierling přiznává, že firma ještě vychytává mouchy: „Samozřejmě že i v tomto případě platí, že je stále co zlepšovat – kupříkladu spolehlivost algoritmů, přesnost a dosah čidel, schopnost zpracovávat nová a nová data o textilních výrobcích.“

Když mlaskání naprosto nezabírá

Nizozemský koncern Philips, kdysi synonymum pro holicí strojky a stvořitel CD disků, se stále pronikavěji prosazuje v oblasti osobní péče o zdraví, kde se v řadě ohledů stává vlajkovou lodí.

Průzkumy dokládají, že jen deset procent dotazovaných v celosvětovém měřítku spí dlouhodobě uspokojivě. Dvacet devět procent chrápe až příliš hlasitě a o sedm procent méně připouští, že tento neduh postihuje jejich spolunocležníky. Řeže-li někdo jako pilou, tradiční „babská“ metoda pomlaskávání toho druhého nebývá nijak zvlášť účinná.

Nastoupit tudíž musí věda. Žádné spreje, kapky, laserové operace. Philips vsadil na elastický pás se senzory. „Umí přečíst spáčovy vlnové délky, určit z nich, zda spí na zádech, a pokud ano, tak odpovědět i mírnými, nerušivým vrněním. To ho přiměje změnit polohu. A to vše, aniž by procitl,“ vysvětluje Marlies Gebetsbergerová z Philipsu.

Spolujezdec jako z partesu. Umělý

Asistenti s umělou inteligencí reagující na hlas i gesta, rolovací televize, roboti jako domácí mazlíčci – to vše, a mnohem víc, si nepochybně najde cestu na berlínské výstaviště. „Většina výrobců vnímá veletrh jako příležitost předvést své trumfy či vychytávky, chcete-li, před tím, než je vypustí na předvánoční trh,“ podotýká Zdeňka Goeddertová, zástupkyně berlínských veletrhů, tedy i IFA, v České republice.

Protože umělá inteligence dobývá stále výrazněji i automobily, dá se předpokládat, že v Berlíně nebude chybět zdokonalená verze úplně prvního digitálního asistenta pro řidiče. Jmenuje se Chris a život mu vdechl německý start-up German Autolabs. „Naslouchá řidičům a rozmlouvá s nimi. Umožňuje zasílat DMS zprávy, navigovat GPS, vést hovory a poslouchat hudbu. Protože vnímá hlas i gesta, šoférovy oči neopouštějí silnici,“ objasňuje Milan Bauman, odborník na trendy v oboru.

IFA se tudíž stane i přehlídkou směřování elektroniky. A to v duchu Akia Mority, někdejšího šéfa Sony: „My trhům nesloužíme, my je vytváříme.“