V hledáčku kyberzločinců a počítačových podvodníků jsou spamové zprávy velmi oblíbené. A není se čemu divit, každý den svou elektronickou schránku kontroluje podle Seznam.cz Výzkumníka 82 % internetově aktivních uživatelů. Tato forma komunikace je tedy stále velmi oblíbená.

Nevyžádané zprávy se nejčastěji šíří prostřednictvím hromadné korespondence. Ta tvoří až 90 % z celkového počtu spamu. Především nejrůznější nevyžádané reklamní nabídky jsou touto formou odesílány nejčastěji z Ruska. Denně z této země přichází až 15 miliónů hromadně rozesílaných spamů.

„Hromadná pošta je i nešvar českých internetových podnikatelů, kteří stále nedodržují základní pravidla pro rozesílání komerčních sdělení,“ řekl David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email.

„Právě pro ně jsme připravili stránku se základními pravidly a dvěma jednoduchými nástroji. Jedním z nich je Feedback Loop, který napomáhá odesílatelům čistit jejich databázi od adres, které jejich zprávy označily jako spam. Druhým pak List Unsubscribe usnadňující uživatelům odhlášení z odběru,“ podotkl Finger.

Spam šířený z českých schránek

Problémem je i spam, který putuje z českých schránek do světa. Majitelé postižených účtů o tom často ani nemusejí vědět. Proto Seznam začal zkraje letošního roku upozorňovat uživatele na situace, kdy se k jejich schránce připojuje někdo z ciziny a využívá ji pro rozesílání nevyžádané pošty. [celá zpráva]

Napadenou poštovní schránku Seznam dočasně zablokuje. Pokud se uživatel pokusí přihlásit k zablokovanému e-mailovému účtu, rovnou se mu zobrazí formulář pro změnu hesla. To je potřeba potvrdit kódem, který přijde SMS zprávou na telefonní číslo zadané uživatelem při obnově přístupových údajů.

„Do této doby bylo takto upozorněno přes 57 tisíc e-mailových účtů, ale pouze 57 % z nich toto varování využilo a heslo si změnilo,“ konstatoval produktový manažer služby Seznam.cz Email.

Seznam.cz Email a technická podpora

Případné problémy se svou poštovní schránkou řeší lidé prostřednictvím technické podpory společnosti Seznam.cz. Během jednoho roku se na ni obrátí téměř 100 000 uživatelů, z toho více jak polovinu tvoří dotazy týkající se jejich e-mailové schránky.

„Ačkoliv více jak polovina dotazů, které míří na technickou podporu, se týkají elektronické pošty, jedná se většinou o maličkosti. Například si uživatelé špatně nastaví svého e-mailového klienta, který jim automaticky po odeslání maže poštu ze schránky Seznam.cz Emailu. Dalším častým problémem je, že se jim do složky spam dostane zpráva, kterou by tam nehledali,“ řekl Martin Havlíček, manažer Seznam.cz technické podpory.

Podle něj řada dotazů od uživatelů míří ke zjištění svého hesla. „Jen během prvních tří měsíců roku 2014 bylo přes dotazník technické podpory zaznamenáno 180 000 žádostí o zřízení nového hesla,“ uzavřel Havlíček.