Článek
TomTom v úterním krátkém sdělení žádné podrobnosti o dohodě neposkytl. Zpráva přišla poté, co Apple v pondělí představil vlastní mapovou aplikaci pro svůj mobilní systém, s níž se odpoutá od systému od konkurenčního Googlu. Novinka bude mít mimo jiné hlasovou navigaci prostřednictvím systému Siri a trojrozměrné zobrazení.
"Dohoda mezi TomTom a Apple je pro TomTom vzhledem k jeho ambicím a síle značky Apple velkou vzpruhou," uvedla podle agentury Reuters makléřská firma SNS Securities. Podle ní je však těžké odhadnout konkrétní hodnotu dohody, protože její příspěvek k tržbám nizozemské firmy bude záviset hlavně na reklamních příjmech.
Akcie TomTom po zprávě vyskočily až o 15 procent. Za poslední rok se tržní hodnota firmy propadla o 40 procent. Firma je ve svém hlavním oboru navigačních systémů pro automobily pod silným tlakem, protože spotřebitelé dávají přednost levným navigačním produktům nebo navigacím v mobilních telefonech.
Navigace zadarmo se stala hitem
Asi největší zvrat v trendech připravila finská Nokia, která umožnila na začátku roku 2010 svým uživatelům stažení aplikace do chytrých telefonů zdarma. [celá zpráva]
Za první měsíc od uvedení nového konceptu si navigaci zdarma stáhly již zhruba tři milióny lidí. "Absolutní lokální čísla uvádět nemůžeme, ale je možné prozradit, že Česko je mezi pěti zeměmi, kde se stáhlo nejvíc navigací v přepočtu na obyvatele. Globálně zaznamenáváme v průměru jedno stažení každou sekundu," uvedl již dříve Petr Kasa, někdejší ředitel společnosti Nokia pro ČR a SR.
Krok Nokie měl přímý vliv na navigační odvětví, a to celosvětově. "Když jsme oznamovali bezplatnou pěší a automobilovou navigaci, věděli jsme, že to změní trh. Počet zákazníků však roste rychleji, než jsme dokonce i my očekávali," dodal tehdy Kasa.