Hlavní obsah

PORADNA: Nejlepší „kápézetka” do ciziny? Dobré cestovní pojištění

Novinky, Táňa Tučková, člen Finanční akademie Zlaté koruny

Zatímco na túru po českých hvozdech obvykle stačí trampská KPZ, neboli krabička poslední záchrany, na cestu do ciziny je nutné cestovní pojištění. A také znalost, jak postupovat při konkrétním problému. Správný postup pro vyplacení pojistného plnění je velmi důležitý?

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

V Česku se na cestovní pojištění specializují především ERV pojišťovna, AXA Assistance a Generali pojišťovna.

Opravdu se nevyplácí spoléhat se na štěstí nebo na své běžné zdravotní pojištění - při cestě za hranice je vždy rozumné uzavřít komerční cestovní připojištění, a to ještě přímo s ohledem na konkrétní aktivity, které vás tam čekají.

Opatrnost je namístě i v případech pojištění ke kartám. Pro jistotu znovu prověřte, zda obsahuje opravdu vše, co byste mohli při cestování potřebovat.

Cestovní pojištění patří mezi velmi jednoduché typy pojištění, které lze rychle uzavřít i přes internet. K jeho dobrému výběru poslouží porovnávače cestovního pojištění a různé kalkulačky, které najdete na internetu. Řada pojišťoven nabízí při sjednání on-line výrazné slevy.

Chystáte-li se do nějaké problémové země, určitě si vyhledejte „Aktuální varování a doporučení pro cesty do zahraničí“ na stránkách ministerstva zahraničních věcí www.mzv.cz/jnp/cz/cestujeme/aktualni_doporuceni_a_varovani/index.html.

Pomoc je non-stop

V případě správně sjednaného cestovního pojištění máte během nesnází vždy možnost využít tzv. asistenční službu, která v cizí zemi představuje okamžitou non-stop pomoc v češtině, a to jak v podobě konzultace, koordinace, tak přímého zásahu, který vede k řešení vaší problémové situace.

Aktuální zdravotní problém například můžete konzultovat s asistenčním lékařem, jenž doporučí následný postup, případně vám služba sjedná návštěvu v nejbližším smluvním zdravotním zařízení.

Při hospitalizaci pak převezme dohled nad celým průběhem léčení, zprostředkuje tlumočení, případně vyřídí formality ohledně prodloužení pobytu v zemi. Díky kontrole nad průběhem ošetření má asistenční služba i kontrolu nad vyúčtováním platby a může poskytnout v případě potřeby platební garanci. Pokud platíte na místě, vždy si vyžádejte účty a lékařské zprávy pro uplatnění škody.

Ztrátu nebo odcizení zavazadel řešte s organizací odpovědnou za škodu, například s leteckou společností nebo hotelem. Asistenční služba vám pomůže vyřídit místní formality, náhradní cestovní dokumenty, i zaslání potřebné finanční částky.

Pro uplatnění náhrady škody budete v určitých případech potřebovat i úřední záznam od policie. Oficiální policejní zápis si zajistěte i v případě, když způsobíte škodu někomu jinému. Poškozená osoba se totiž může přihlásit o náhradu škody později, a to i neoprávněně.

Na cizojazyčný zápis připište svoji výpověď v českém jazyce. Hlavně nepodepisujte nic, čemu nerozumíte.

Nejčastější tři chyby při řešení pojistné události

1. Klient se snaží vše zvládnout sám

Rozhodnete-li se asistenční službu nekontaktovat, můžete být pak nemile překvapeni, co vše pro proplacení potřebujete. Pojišťovna, která nemá k dispozici záznamy o průběhu události od asistenční služby, potřebuje dokumenty, díky kterým škodu posoudí.

Pokud je nemáte, čeká vás většinou zdlouhavá komunikace se zahraničím, kde se škoda stala a likvidace pojistné události se tak protahuje.

2. Klient kontaktuje asistenční službu pozdě

Když ohlásíte vzniklou škodu asistenční službě až poté, co už jste určité kroky podnikli, může to být problém. Některá lékařská zařízení vás mohou například ošetřit nedostatečně, jiná naopak můžou řešit svou ekonomickou situaci přehnanou ochotou a tomu odpovídajícími částkami na fakturách za vyšetření, hospitalizaci nebo zákroky, které nebyly nutné.

Potom vám může pojišťovna po přezkoumání situace vyplatit pouze tzv. reálné náklady.

Asistenční služba totiž kromě pomoci řešení aktuálního problému vyhodnotí, na co a za jakých podmínek máte nárok a koordinuje situaci tak, aby byla vyřešena efektivně a v souladu se standardy v České republice.

3. Klient neodevzdá kompletní dokumentaci

Po návratu z dovolené pojišťovna potřebuje vždy pro likvidaci pojistné události originály účtů, lékařských zpráv, apod. Nikoli kopie.

Pokud posíláte doklady poštou, mělo by to být jen doporučeně a měli byste mít kopie odesílaných dokladů. Pokud je pojišťovně předáváte osobně, nezapomeňte na potvrzení o předání.

Diskutujte na téma cestovní pojištění a podělte se o své zkušenosti na  www.zlatakoruna.info/financni-produkty/nezivotni-pojisteni/cestovni-pojisteni

Další informace o finančních produktech naleznete na www.zlatakoruna.info

Reklama

Výběr článků

Načítám