Hlavní obsah
Foto: Christian Charisius, Reuters

Zimní pneumatiky pod čtyři milimetry jsou nebezpečné, řidiče včas varuje mince

Investovat tisíce korun do nových zimních pneumatik nebo ještě letos zimu dojezdit na těch starých? Tuto otázku si teď klade každý druhý motorista, především, když od pondělí jsou zimní pneumatiky na řadě silnic povinné a v některých velkých pneuservisech jsou čekací doby na přezutí i více než týden dlouhé. Kdy pneumatiky vyměnit, poznáte snadno. Stačí k tomu mince - jedno euro.

Foto: Christian Charisius, Reuters
Zimní pneumatiky pod čtyři milimetry jsou nebezpečné, řidiče včas varuje mince

Euro vložíte mezi lamely na pneumatikách. Pokud bude její zlatý okraj vidět, pak hloubka vzorku nesplňuje minimum čtyři milimetry, kdy už více než o polovinu vykazuje zhoršené vlastnosti na mokru a sněhu. S tímto jednoduchým receptem přišla německá centrála pojišťovny Allianz.

Specialisté z Technologického střediska Allianz u Mnichova, které se zabývá bezpečností vozidel, poukazují na to, že ani zimní pneumatiky ještě nemusí být zárukou poklidné jízdy. Potvrdili, že vzorek pod čtyři milimetry už nelze považovat za zimní.

 V Rakousku už vločce nevěří

„V Rakousku například už nyní považují za skutečné zimní gumy pouze ty s označením M S a naopak neuznávají pneumatiky s jinými symboly – třeba se sněhovými krystalky nebo vločkami,“ připomněl Václav Bálek z Allianz.

Na rozdíl od českých odborníků doporučují nejezdit na nich déle než šest let, a to i přesto, že mají stále ještě dostatečně hluboký vzorek. Gumová směs totiž léty tvrdne a stává se křehčí, takže se snižuje její přilnavost.

Foto: Jiří jíra, Právo

Zimní pneumatiky jsou měkčí a jejich směs společně s příčnými lamelami zaručuje dokonalejší přilnavost. Díky tomu pak lépe zabírají na povrchu vozovky.

„I v dešti zajišťují zimní pneumatiky podstatně kratší brzdnou dráhu a jakmile vozovku pokryje sníh a led, tento rozdíl se oproti letním pneumatikám ještě zvětšuje,“ vysvětluje Xaver Wölfl z rakouské Allianz.

Důležité i do města

„Zimní pneumatiky mají svou důležitou funkci i při provozu ve městě. Mnoho nehod ve městech vzniká právě nedobržděním za vozidlem před vámi. Proto doporučujeme využití zimních pneumatik zvážit. Pojišťovny sice prozatím při výpočtu pojistného v povinném ručení tento parametr běžně nevyužívají, tedy nepostihují nijak řidiče, kteří v zimě zimní pneumatiky nevyužívají,“ dodal Milan Káňa z Kooperativy.

V ČR už existuje mnoho úseků silnic, kde je v zimním období přikázáno použití zimních pneumatik. „Zde by hrozila nejen pokuta od policie, ale i možný postih od pojišťovny v případě nehody,“ dodal Káňa.

Povinné všude a bude klid, tvrdí ČP

„Pro motoristy i pro pojišťovny bude určitě jednodušší, a to i v uplatňování sankcí vůči těm, kteří zaviní nehodu na letních nebo sjetých zimních pneumatikách, až bude používání zimních pneumatik povinné všude na celém území republiky,“ uzavřela Dagmar Koutská za Českou pojišťovnu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků