Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

E-shopy si dál drží i kamenné obchody

Přestože podíl e-shopů na celkových maloobchodních prodejích rychle roste, Češi nadále utrácejí hlavně v kamenných obchodech. Ty zůstávají důležité i pro samotné on-line prodejce. Svoji kamennou pobočku mají dvě pětiny provozovaných on-line obchodů.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
E-shopy si dál drží i kamenné obchody

„Data z trhu ukazují, že v průměru každý pátý provozovatel e-shopu očekává, že jeho on-line aktivity podpoří kamennou prodejnu. Nicméně drtivá většina majitelů internetových obchodů věří, že e-shop naplní očekávání hlavního prodejního kanálu,“ sdělil Právu k situaci na trhu ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

On-line prodejny mají i velké řetězce

Útraty Čechů v e-shopech již několik let meziročně rostou téměř dvacetiprocentním tempem. Loni české internetové obchody v souhrnu vygenerovaly obrat ve výši 135 miliard korun a prodej po internetu se podílel na celém českém maloobchodě již z 11,4 procenta, upozornila Asociace pro elektronickou komerci.

Podle nedávného výzkumu konzultační společnosti Acomware převážně on-line nakupuje už pětina Čechů. Nejvíce internetové nákupy přitom upřednostňují lidé u spotřební elektroniky, knih, hudby, filmu i erotického zboží. Naopak potraviny, drogerii a léky nakupují převážně v kamenných prodejnách.

Acomware rovněž poukázala, že až 30 procent lidí neví o tom, že jejich oblíbené řetězce mají také internetový obchod. Vedoucí konzultantů Pavel Čihák to zdůvodnil zvykem lidí nakupovat v kamenných obchodech. Jde například o zákazníky řetězců Tesco a Marks & Spencer, také hobbymarketu Hornbach a obchodů s obuví Baťa.

V kamenných obchodech nakupuje 43 procent lidí a 36 procent pak půl na půl s e-shopy. „Obliba kamenného obchodu je pořád pro nákup potravin, léků nebo potravinových doplňků zásadní. Lidé rádi chodí do kamenného obchodu, a proto e-shop nijak zásadně nevyhledávají,“ uvedl Čihák.

Pokud nedůvěřují e-shopům, je to podle něj například kvůli tomu, že nemohou vrátit zboží bezplatně poštou nebo kurýrem, reklamovat či nemají zdarma dopravu.

Z výzkumu dále vyplynulo, že potraviny pořizuje on-line již 36 procent lidí. Zejména v menších městech se prosazuje Tesco, konkurenční e-shop Rohlik.cz naopak ovládá především velká města. Drogerii po internetu nakupuje 58 procent zákazníků, nejčastěji v dm drogerii. Oblečení si pořizuje po internetu až 77 procent Čechů, přičemž v online podle výzkumu Acomware vede řetězec H&M.

Z letošního pravidelného průzkumu přepravní firmy DPD vyplynulo, že za téměř 90 procenty všech on-line nákupů stojí třetina nejčastěji nakupujících zákazníků.

„Tato třetina zákazníků je pro e-shopy zásadní. Proto jak pro prodejce, tak i pro přepravní společnosti je tolik důležité vědět, jak jim i ostatním nakupování co nejvíce zpříjemnit a jak se vyvarovat toho, aby nakonec zavítali raději do kamenných prodejen,“ poznamenal k tomu generální ředitel DPD CZ Miloš Malaník.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Související články

Výběr článků