Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Mladí chtějí dobré pracovní podmínky, výdělek je méně důležitý

Mladá, už ekonomicky aktivní generace – tzv. mileniálové – upřednostňuje vlastní život před penězi. V zaměstnání je pro ně důležitější pružná pracovní doba než výše výdělku. Až třetina mladších mileniálů však chce po studiu z Česka pryč.

Ilustrační foto Foto: Ludmila Žlábková, Právo
Mladí chtějí dobré pracovní podmínky, výdělek je méně důležitý

Vyplývá to z průzkumu České rady dětí a mládeže (ČRDM), který probíhal během loňských letních měsíců na vzorku téměř 1200 respondentů v rámci studie KANTAR Lifestyle 2018.

Mileniálové, tedy mladí lidé mezi 16 až 30 lety, jichž v Česku žije podle údajů Českého statistického úřadu aktuálně 819 187, mají jiné priority a plány než předchozí generace.

Nejdůležitější pro mladé je, pokud jde o zaměstnání, pružná pracovní doba. Mileniálové nemají zájem o práci na směny a raději si svůj denní režim upravují podle sebe. Další oceňované položky za výplatou jsou služební auto a stravenky.

Studují i pracují

Dnešní studenti jsou ale pracovití. „Dle výsledků šetření je patrné, že více než dvě třetiny studujících zároveň pracují, obvykle na dohodu o provedení práce,“ řekla Právu Nela Andresová z Analytické centra ČRDM.

„Zajímavým zjištěním je, že téměř třetina studentů má po dokončení studií v plánu odjet do zahraničí: za dalším studiem, cestováním nebo za prací,“ pokračovala analytička.

„Dobrovolnické práci se chce naopak věnovat pouze jedno procento – mezi nimi převládají ti, kteří mají zkušenost s členstvím v zájmových organizacích,“ dodala analytička Andresová.

Průzkum se také zabýval tím, kde berou mileniálové informace a jak k nim přistupují. Nejčastěji se dozvídají novinky o aktuálním dění z internetového zpravodajství a ze sociálních sítí. Nejméně obvyklým zdrojem informací jsou proti starší generaci tištěné noviny a časopisy.

Rozdíl je ovšem mezi muži a ženami. Internetové zpravodajství více čtou muži. Ženy se častěji dozvídají novinky z televize nebo od rodiny a partnerů.
Ukazuje se, že především mladší kategorie 16 až 24 let si zakládá na ověřování zdrojů. Jedná se o lidi, kteří s digitálními technologiemi už vyrůstali a jsou na ně zvyklí.

EU nefandí

Podle výzkumu společnosti Globsec z roku 2018 zaujímají mladí Češi nejskeptičtější postoje k Evropské unii ze všech zemí visegrádské čtyřky. Pouze 43 procent mladých Čechů by si přálo být i nadále členem EU. Přesto je v této generaci zaznamenán pozitivnější vztah k EU proti celorepublikovému průměru. Šetření ČRDM ukázalo spíš nezájem na straně mladé generace.

„Mladí Češi se o dění v EU a evropskou politiku v drtivé většině nezajímají. Pokud ano, častěji mají přehled vysokoškoláci proti méně vzdělaným, dále ti, kteří žili v zahraničí více než tři měsíce. Pozitivně se k EU stavějí Pražané, naopak lidé z malých obcí spíš negativně,“ citovala výsledky výzkumu Andresová.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků