Hlavní obsah

Vrácení peněz většinou trvá několik týdnů

Právo, Jakub Svoboda

V případě, že člověk odešle platbu na špatný účet, musí vyplnit formulář, tedy čestné prohlášení o omylem zaslané platbě, který si může stáhnout na webových stránkách své banky nebo ho vyplnit přímo na pobočce. Někdy to je možné provést i v internetovém bankovnictví.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Vyplněnou žádost předáme bance příjemce, která kontaktuje příjemce neoprávněně přijatých finančních prostředků a žádá ho o bezodkladné vrácení částky zpět odesilateli,“ popsal Právu Lukáš Kropík z České spořitelny (ČS).

Proces zpravidla zabere tři až pět týdnů. „V naprosté většině případů se podaří peníze vrátit zpět na účet odesilatele,“ ujistil Kropík.

Pokud jde o účet příjemce, který je blokovaný exekucí, kontaktuje ČS s žádostí o vrácení částky přímo daného exekutora. Kropík dodal, že doposud bylo oslovení příjemce prostřednictvím banky v ČS podle zákona zpoplatněno částkou 250 korun bez DPH, ale po Novém roce již tento poplatek účtován nebude.

Banky se shodují, že nyní mají horší možnost špatně zadanou platbu zachytit kvůli nástupu okamžitých plateb, kdy prakticky nemají čas jakkoliv zasáhnout. Ale stále platí, že by klient neměl po zjištění chybné platby příliš otálet.

„V první řadě hraje roli rychlost. Čím dříve nás klient kontaktuje, tím lépe,“ potvrdila mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.

Po čase i banky kapitulují

V případě, že na sebe klient už v čestném prohlášení uvede kontakt, mohou se podle ní lidé domluvit o vrácení už mezi sebou. „Pokud se klientovi platba nevrátí do 30 dní, může nás požádat o urgenci. Opět kontaktujeme banku příjemce či našeho klienta a cizí banka následně svého klienta,“ dodala.

Banky po určité době, někdy ale až po dvou měsících, poskytují svým klientům, kteří na peníze marně čekají, identifikační údaje o neoprávněném příjemci a klient ho pak může kontaktovat napřímo.

Když ale příjemce, kterému peníze došly omylem, je nadále odmítá vrátit, nemá jejich odesilatel už jinou možnost než se obrátit na policii, případně jít cestou občanskoprávní žaloby.

„Pokud takový klient nereaguje nebo odmítne peníze poslat zpět, nemůžeme s tím nic dělat, už proto, že máme jen tvrzení odesilatele, že šlo o omyl. To nemusí být pravdivé a my nejsme v postavení, že bychom mohli a měli rozhodovat, kdo má pravdu,“ vysvětlil Petr Plocek z UniCredit Bank.

„Žádné časové limity pro vrácení chybných plateb nejsou bankou stanovené. Na neoprávněné prostředky na účtu příjemce se vztahuje ustanovení občanského zákoníku o bezdůvodném obohacení,“ doplnil pro Právo mluvčí Komerční banky Michal Teubner.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám