Hlavní obsah
Barometr obliby spoření ve 2. čtvrtletí 2020 Foto: Martin Havelka, Novinky

V době pandemie Češi více spořili do slamníku

Stavební spoření je již mnoho let nejoblíbenějším z produktů, do nichž Češi ukládají peníze či investují. I ve druhém čtvrtletí si v pravidelném měření Barometru obliby spoření udrželo první pozici před drahými kovy a penzijním spořením. Všechny sledované kategorie však v tomto období ztratily na popularitě. Jedinou výjimkou bylo spoření „do matrace”, jehož popularita se mezi lidmi zvýšila.

Barometr obliby spoření ve 2. čtvrtletí 2020 Foto: Martin Havelka, Novinky
V době pandemie Češi více spořili do slamníku

V prvním kvartále letošního roku dosáhlo stavební spoření vůbec nejvyššího stupně popularity mezi produkty, do nichž Češi nejčastěji odkládají své volné peníze. Více než tři pětiny lidí (62 procent) ho upřednostnily před ostatními produkty, již čtyři roky sledovanými v pravidelném Barometru obliby spoření agentury IBRS.

V další vlně ve druhém čtvrtletí však stavební spoření na oblíbenosti lehce ztratilo, jeho popularita se snížila o čtyři procentní body. O první příčku se tak dělí s drahými kovy, jejichž oblíbenost v mezikvartálním srovnání zůstala na stejné úrovni.

„Nejistá doba posledních měsíců donutila některé lidi přestat spořit a spíš na úspory sáhnout, proto nás pokles zájmu o spoření nijak zvlášť nepřekvapil. Tato doba ukázala, že se vyplatí naslouchat doporučením, která radí spořit a mít rezervu na horší časy, které mohou přijít lusknutím prstů,“ doplnil Jiří Šedivý, tajemník Asociace českých stavebních spořitelen.

Barometr obliby spoření
Produkt
1. čtvrtletí 2020
2. čtvrtletí 2020
Stavební spoření
62 %
58 %
Drahé kovy
58 %
58 %
Penzijní spoření
52 %
48 %
Spořicí konto
48 %
43 %
Životní pojištění
39 %
36 %
Akcie, obligace
34 %
31 %
Podílové fondy
35 %
30 %
Termínovaný vklad
31 %
26 %
Spoření „do matrace”
22 %
24 %
Zdroj: IBRS. Lidé odpovídali na dotaz: „Bez ohledu na to, jak vy sami v tuto chvíli spoříte, uveďte prosím, kterou z těchto možností ukládání nebo spoření peněz považujete nyní za obzvláště zajímavou.”

Druhé čtvrtletí přineslo ztráty i dalším tradičním spořicím produktům. Největší pokles preferencí tak zaznamenalo spořicí konto, dále pak podílové fondy a termínované vklady. Obliba těchto produktů poklesla shodně o pět procentních bodů.

Drahé kovy si však zachovaly stabilní míru důvěry. Jsou obvyklou protiváhou k tradičním spořicím produktům v dobách, kdy se na trzích rozprostře stín nejistoty, což se během druhého čtvrtletí, kdy celý svět postihla koronakrize, potvrdilo.

„Nouzová opatření ovlivnila i přemýšlení celé společnosti. V nejisté době lidé věřili více spoření takzvaně do matrace, jenže toto chování nechrání úspory před inflací. Peníze sice mají lidé k dispozici a pod kontrolou, ale jejich kupní síla se v čase snižuje kvůli inflaci, která je navíc nyní poměrně vysoká,“ dodal Šedivý.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků