Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Gabriela Krejčová, Novinky

Tři z pěti Čechů se investování vyhýbají. Prý mu nerozumí a ani na ně nemají

Téměř tři pětiny Čechů své volné peníze neinvestují. Bariérou je pro ně nedostatek znalostí a ani prý podle svého vyjádření nemají peníze, které by mohli investovat. Přitom alespoň pětistovku může každý měsíc postrádat téměř devět z deseti lidí, každý osmý pak dokonce více než pět tisíc korun.

Ilustrační snímek Foto: Gabriela Krejčová, Novinky
Tři z pěti Čechů se investování vyhýbají. Prý mu nerozumí a ani na ně nemají

V průzkumu agentury Ipsos pro UniCredit Bank se pouze 14 procent lidí přiznalo, že na investování jim nezbývají peníze. Naprostá většina oslovených je však schopna měsíčně investovat alespoň pětistovku.

Kolik korun by Češi mohli každý měsíc investovat

Foto: David Ryneš, Novinky

I přesto, že Češi volné peníze mají, investuje je pouze 44 procent z nich. Oproti některým evropským národům jsou tak Češi v nakládání s volnými penězi mnohem víc konzervativní.

Podle dat OECD jsou investice prioritou číslo jedna například pro polovinu Švédů či Italů a třeba Britové mají v průměru zainvestováno v přepočtu 235 tisíc korun. „Zatímco u nás leží na běžných účtech přes bilión korun, Britové své volné finance raději investují. Vědí totiž, že výnosy na běžném či spořicím účtu jim nepokryjí ani inflaci,“ doplnil Petr Plocek z UniCredit Bank.

Nedostatek znalostí i obavy ze ztráty

V tom, aby se lidé do investování ve větší míře pustili, jim podle jejich slov chybí hlavně nedostatek potřebných prostředků, v průzkumu to zmínil každý druhý. Přitom mnohé bankovní společnosti umožní svým klientům investovat již od částky 500 korun měsíčně.

Tato neznalost koresponduje i s dalším častěji zmiňovaným důvodem pro to, že se lidé do investování nepouštějí. Více než dvě pětiny lidí totiž investicím nerozumí.

Proč Češi neinvestují

Foto: David Ryneš, Novinky

Obavy ze ztráty investovaných peněz jsou bariérou pro další tři z deseti oslovených.

„V české společnosti panuje silný strach ze ztráty, který je do značné míry posilován dvěma méně racionálními faktory. Je to mediální obraz, kdy média v souvislosti s investováním informují více o ztrátách, než o ziscích,“ upozornil psycholog Tomáš Vašák.

Druhým faktorem je pak podle něho rozdílná citlivost na zisk a ztrátu. „Když na ulici najdete stokorunu, jistě vám to udělá radost. Pokud však stokorunu ztratíte, je intenzita negativní emoce mnohem větší. Tato rovnováha vede k paradoxům a přeceňování ztráty,“ dodal psycholog.

Češi si navíc často pletou investování do podílových fondů s rizikovým spekulativním investováním na burzách.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků