Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Přehledně: Jaká jsou vaše práva při nakupování na internetu

Pořídit dárky na internetu se v českých domácnostech stalo běžnou praxí. Nabídka e-shopů je velmi pestrá, pro mnoho lidí se tak internetové nakupování stalo velmi pohodlnou alternativou klasického nakupování v kamenných obchodech. Na druhou stranu se můžete setkat i s různými riziky, proto je důležité znát svá práva.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Přehledně: Jaká jsou vaše práva při nakupování na internetu

Zákonné podmínky pro odstoupení od smlouvy

Zboží zakoupené přes internet, tedy tzv. distančním způsobem, resp. na dálku, můžete podle zákona bez udání důvodu do 14 dnů vrátit. A nehraje v tom roli, zda vám bylo zboží doručeno kurýrem, poštou nebo jste si ho vyzvedli osobně. Zásadní je, že jste zboží koupili v e-shopu, ne způsob předání zboží.

Tato 14denní lhůta bývá většinou uvedena v obchodních podmínkách. V případě, že vás ale prodejce o ní nepoučil, na případné vrácení nepoužitého zboží máte až jeden rok. Pokud by vás poučil dodatečně, zákonná lhůta začíná platit od okamžiku získání dané informace.

Před Vánoci mnohé e-shopy nabízejí zákazníkům i delší lhůty pro vrácení zboží. V takovém případě ale přislíbené podmínky musí obchod dodržet.

Prodejce o tom, že odstupujete od smlouvy (resp. vracíte zakoupené zboží) písemně (poštou, e-mailem) informujte. „Doporučená je písemná forma, díky které bude mít spotřebitel k dispozici důkaz, že prodejce skutečně kontaktoval,“ doplnila Petra Šostá, mluvčí portálu Češi v právu. „V odstoupení od smlouvy by měla být také uvedena jasná specifikace zakoupeného produktu a vyjádření záměru od jeho zakoupení odstoupit,“ dodala.

Na odeslání zboží máte dalších 14 dnů

Poté, co jste informovali prodejce o odstoupení od smlouvy, máte dalších 14 dní na vrácení zboží.

Stejnou lhůtu má i prodejce na vrácení peněz, vždy vám musí vyplatit všechny finanční prostředky, které od vás v souvislosti s nákupem obdržel. A to stejnou cestou, jakou je od vás přijal, ledaže si přejete způsob jiný.

„Poštovné při vracení zboží zpět podnikateli už však platíte vy. Nenechte se zarazit ani tím, že je prodejce povinen vrátit za dodání zboží k vám pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Vracené zboží musí být nepoškozené

I zákazník musí při vracení zboží dodržet určité podmínky, což znamená, že se zbožím, které máte v úmyslu vrátit, nemůžete zacházet jinak, než jak byste s ním zacházeli v obchodě před jeho koupí.

Je ovšem možné zboží vrátit, i když, typicky u oděvů, odstraníte visačku. „E-shop by měl zboží i v takovém stavu přijmout zpět, pokud jste odstraněním obalu, sáčku nebo visačky nepoškodili samotný produkt,“ doplnila Šostá.

Pokud ale odstraníte obal, který plnil hygienickou funkci nebo byl pro danou značku specifický svým zpracováním, počítejte s tím, že pravděpodobně nebudete mít možnost od smlouvy odstoupit, případně nedostanete zaplacenou částku zpět v plné výši.

Smůlu s vrácením budete mít i v případě, že si zboží necháte na přání specificky upravit. V takové situaci by totiž již nebylo možné ho prodat jinému zákazníkovi.

Stejně tak se možnost vrácení nevztahuje na zboží získané formou dražby, zvukové záznamy nebo počítačové programy. Možnost vrácení do 14 dnů se též netýká novin či periodik, pokud na ně nemáte uzavřené předplatné.

E-shop nechce peníze vrátit

Pokud od prodávajícího peníze ve stanovené lhůtě nedostanete, je vhodné ho na tuto skutečnost nejprve písemně upozornit, například e-mailem, a vyzvat ho k uhrazení dlužné částky.

Nebude-li ani po vašem upozornění reagovat a peníze vám nezašle, je vhodné dále postupovat právní cestou. „Spotřebiteli lze doporučit zaslat prodejci tzv. předžalobní výzvu, v níž je třeba specifikovat, jakou částku má vrátit, shrnout skutečnosti, které prokazují, že spotřebitel od smlouvy řádně odstoupil, a zároveň ho upozornit, že pokud uvedenou částku v určité lhůtě nevrátí, bude spotřebitel postupovat soudní cestou,“ doporučila Šostá.

K předžalobní výzvě je dobré přiložit i důkaz o vyrozumění prodejce o odstoupení od smlouvy (například e-mailovou komunikaci, či podací lístek z pošty). Předžalobní výzvu můžete poslat elektronicky, poštou nebo předat osobně. Je však důležité mít doklad o jejím předání. A pokud ani poté nebudete úspěšní, můžete se svého nároku domáhat soudní cestou, buď podáním návrhu na vydání platebního rozkazu, nebo podáním žaloby na obchodníka.

Zaplacené zboží nedorazilo

V případě, že jste cenu zboží uhradili již při objednávce, a e-shop vám ho nedodal, máte na výběr z několika možností, jak svou situaci řešit. Tou první je odstoupení od smlouvy. Můžete se ale také obrátit na Českou obchodní inspekci kvůli porušení zákona o ochraně spotřebitele.

Máte možnost využít i tzv. chargeback, tedy zpětnou platbu. „O zpětnou platbu může spotřebitel požádat svoji banku v případě, kdy platil platební kartou. Přitom je vhodné k takové žádosti připojit relevantní dokumenty, jako například komunikaci s prodejcem potvrzující nárok kupujícího,“ uvedla Šostá. Zpětná platba v praxi funguje tak, že vaše banka stáhne peníze zpět od banky obchodníka a vrátí vám ji zpět na účet.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Související články

Výběr článků