Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Potraviny on-line bude prodávat více řetězců

Epidemie přinutila řadu Čechů alespoň dočasně změnit své nákupní chování. Řada lidí začala nakupovat potraviny z bezpečí a pohodlí domova přes internet. Některé obchodní řetězce se proto chystají nově rozjet e-shopy.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Potraviny on-line bude prodávat více řetězců

Počet zákazníků v již existujících on-line obchodech se během nouzového stavu zdvojnásobil. Řada jejich nových zákazníků pokračuje v nákupech potravin po internetu i nadále, přestože mohou v součtu zaplatit o něco víc než v kamenných prodejnách.

„Během dne si v práci naklikám, co potřebuji, a večer mi nákup třeba i s večeří pro děti na pevně stanovený čas dovezou,“ říká devětatřicetiletá Michaela z Prahy.

E-shop nově spouští například společnost Makro. Zákazníci kamenných prodejen Můj obchod, které pod Makro patří, si mohou přes e-shop zboží nakoupit a následně si vyzvednout ve vybraném obchodě, kde za něj také zaplatí. Makro už přitom avizovalo, že plánuje rovněž zavedení on-line platby, donášku nebo rozvoz.

Internetový obchod nyní buduje i Globus. „Koronavirová krize akcelerovala vývoj komplexního e-shopu s potravinami a pracujeme na různých variantách řešení, jak nákup z Globusu doručit k zákazníkovi domů. Nyní jsme ve fázi vyhodnocování, co jsme se naučili na řešení iGlobus v Praze-Zličíně, a plánujeme další kroky,“ řekla Právu mluvčí Lutfia Volfová.

Prodej potravin přes internet do budoucna nevylučuje většina velkých potravinářských řetězců. „On-line prodej je jednou z variant rozvoje, kterými se intenzivně zabýváme,“ potvrdil Právu například mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

E-shop v ČR provozují už Tesco a Lidl, ten se ale zatím soustředí jen na prodej spotřebního zboží.

Denně přes pět set nových zákazníků

Největšími on-line prodejci potravin v Česku jsou Rohlík.cz a Košík.cz. „Za období koronaviru se nárůst počtu zákazníků zdvojnásobil. Nových zákazníků přibývalo průměrně 550 denně. Po ukončení mimořádných opatření se růst zastavil,“ řekla Právu mluvčí Rohlíku.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová. Aktuální složení prodejů je podle ní v podstatě stejné jako před epidemií.

Podle mluvčího Košíku.cz Františka Brože byla do poloviny dubna poptávka natolik extrémní, že ji nebyl schopen odbavovat v reálném čase žádný z hráčů na trhu.

„Situace se začala uklidňovat až na počátku května a od té doby je v podstatě stabilizovaná. I díky koronaviru se ale on-line supermarkety staly místem pravidelných nákupů pro obrovské množství nových zákazníků. V našem případě to byl více než dvojnásobek,“ dodal Brož.

O trvanlivé potraviny rozšířily v době epidemie svoji nabídku velké e-shopy Mall.cz a Alza.cz. Celkově, tedy i se spotřebním zbožím, stouply v dubnu tržby tuzemských internetových obchodů meziročně o 47,5 procenta, upozornil ČSÚ.

On-line prodejci potravin jsou zatím nejvíce etablovaní ve velkých městech. Například v Praze kvůli koronaviru více nakupovalo potraviny on-line až 40 procent lidí. Přesto ale 67 procent obyvatel metropole v nedávném průzkumu STEM/ MARK pro Vodafone uvedlo, že by se bez kamenných prodejen potravin neobešlo. Na Moravě bylo toto číslo ještě o procento vyšší.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků