Hlavní obsah
Ilustrační snímek. Foto: Profimedia.cz

Odklad splátek úvěru nezíská každý

Na první pohled to ještě v celkových číslech nijak hrozivě nevypadá, ale mnohým českým domácnostem začíná ekonomicky přituhovat. Hlavně tehdy, když se sejde víc potíží najednou a rodina nemá finanční rezervu alespoň na tři měsíce nebo lépe na půl roku. Najednou není z čeho platit složenky ani další povinné platby.

Ilustrační snímek. Foto: Profimedia.cz
Odklad splátek úvěru nezíská každý

Reálně taková finanční rezerva představuje v závislosti na výdajích a počtu osob v domácnosti alespoň desetitisíce korun. Jenže 20 procent lidí se svými financemi nevystačí bez příjmů ani měsíc.

Alespoň půl roku by vydržela platit vše potřebné jen necelá čtvrtina dotázaných, čtvrt roku pak třetina. To ukázal průzkum agentury Ipsos provedený letos v březnu, ještě před zastavením ekonomiky. Dopady se začínají projevovat teprve nyní.

Pomocí v nouzi může být odklad splátek úvěrů, například na auto či na bydlení. Je ale nutné počítat s tím, že ani ten není zadarmo, protože úroky naskakují dál, takže klient úvěr ještě přeplatí. Kromě toho odklad nezíská každý, kdo si o něj požádá. Nejdůležitější je, jak spolehlivě klient dosud hradil své závazky. Pokud měl prodlevy, tak se nezřídka dočká zamítnutí odkladu.

Své o tom ví počítačový specialista Peter Mišún. Pracoval pro mobilního operátora na neziskovém projektu. Dařilo se mu dobře, pak ale projekt dokončil a nějak nemyslel včas na zadní kolečka.

„I když se to nezdá, firmy opravdu začaly výrazně šetřit i na IT, takže teď není tak jednoduché sehnat adekvátní práci, byť mám sedmnáctiletou praxi,“ řekl Právu Mišún, který se angažuje například na projektech pomoci obětem domácího násilí.

Do toho mu vážně onemocněla dcera. Zkolabovala v zahraničí, skončila na ARO a musela být převážena domů. Diagnostikovali jí cukrovku a bez péče se teď neobejde. „Měl jsem poslední měsíce úplně jiné starosti a najednou mě doběhly splátky na auto,“ přiznal otec.

Někteří dlužníci si myslí, že když si vypnou mobil, že se na problém zapomene. To je velký omyl
Miroslav Beneš, Essox

Požádal tedy společnost Essox, u níž má úvěr na dvě auta, o tříměsíční odložení splátek s tím, že sice po splatnosti, ale doplatil průběžný dluh, který mu tam občas naskakoval od roku 2018, přičemž ho vždy nakonec uhradil.

Na zákaznické lince mu potvrdili, že žádost o odklad přijali, ale verdikt mu přišel až za tři měsíce: zamítnuto s tím, že má uhradit splátky za tři měsíce zpětně. „Mohli mi to dát vědět dřív, teď o auta přijdu,“ stěžoval si Mišún.

Požádal firmu ještě o přezkoumání v rámci reklamace. „Žádost byla v rámci přezkumu opětovně prověřena a s ohledem na dlouhodobý vztah i životní situaci klienta jí bylo vyhověno,“ sdělil Právu mluvčí společnosti Essox Miroslav Beneš.

Podle něho je pro schválení odkladu splátek klíčové to, jak klient v minulosti platil. Úvěrové společnosti navíc informace o neuhrazených nebo pozdě uhrazených závazcích sdílejí mezi sebou v bankovním a nebankovním úvěrovém registru CRIF (zde jsou všechny půjčky, i ty uhrazené) a v registru Solus (neuhrazené závazky).

To, že klient uhradí své závazky těsně předtím, než požádá o odklad dalších splátek, je sice v pořádku, jenže ve větším množství žádostí logicky dostávají přednost bezproblémoví klienti.

„Hlavní je, že klient, i když v potížích, komunikuje. Někteří si myslí, že když si vypnou mobil, že se na to tak nějak zapomene. Tak to je velký omyl. Ale pokud s námi klient jedná otevřeně a včas, lze domluvit splátkový kalendář,“ vysvětlil Beneš.

Požádaly tisíce klientů

Essox je jednou z největších nebankovních úvěrových firem spadajících pod skupinu Komerční banky. K 30. červnu ji požádalo o odklad splátek v důsledku pandemie téměř 5800 klientů u osmi tisíc úvěrových smluv.

„U klientů s neuhrazenými závazky po splatnosti nebo jinými překážkami mohlo trvat zpracování žádosti podstatně déle, protože posouzení splnění podmínek a případně i následná úprava smluvní dokumentace jsou v takových případech podstatně složitější. K dnešnímu dni je zpracováno více než 90 procent všech žádostí o odklad splátek,“ dodal Beneš.

Zdůraznil, že i v případě zamítnutí žádosti o odklad splátek z důvodu zákonem stanovených podmínek nehrozí klientům zesplatnění úvěru ani jiné penalizace.
Pokud má klient v důsledku pandemie neuhrazené závazky z doby od podání žádosti o odklad splátek po vyhodnocení této žádosti, je mu v případě zamítnutí žádosti nabídnuto automaticky rozložení úhrady dlužných splátek do následujících šesti měsíců.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků