Hlavní obsah
Většina lidí netuší, kolik bance ročně za její služby zaplatí. Foto: Profimedia.cz

Lidé nevědí, že jim banky musí posílat souhrnný výpis všech poplatků a úroků

Do konce února měl každý klient dostat od své banky roční výpis poplatků a úroků z běžného a spořicího účtu. Bohužel o této povinnosti tuzemských bank ví jen každý třetí klient. Zhruba stejný počet lidí nedokáže ani přibližně říct, kolik bance ročně za její služby zaplatí.

Většina lidí netuší, kolik bance ročně za její služby zaplatí. Foto: Profimedia.cz
Lidé nevědí, že jim banky musí posílat souhrnný výpis všech poplatků a úroků

Již druhým rokem mají banky povinnost zaslat do konce února každému svému klientovi souhrnný roční výpis všech poplatků a úroků. Smyslem tohoto opatření je, aby měli lidé lepší přehled, kolik své bance platí za využívání služeb spojených s běžným a spořicím účtem.

Jak ale ukázal aktuální průzkum agentury Ipsos pro Air Bank, má o tomto výpisu povědomí jen zhruba třetina lidí.

„Poplatkům, které se v měsíčním výpisu nemusí zdát nijak závratné, někteří klienti nevěnují pozornost. Rozdíly ve využívání a zpoplatnění jednotlivých bankovních služeb tak nejlépe vyniknou až na souhrnném ročním výpisu,” uvedl Petr Šmíd z Air Bank.

Roční výpis zasílají banky svým klientům na základě nařízení evropské směrnice PAD (Payment Accounts Directive), která vstoupila v účinnost vloni. Roční výpis zahrnuje poplatky spojené s vedením účtu a dále úroky z kontokorentu a kreditní karty, ale také úroky na vkladech na běžném a spořicím účtu.

Jen dva z pěti znají výši poplatků

Přesný přehled o tom, kolik bance ročně na poplatcích za využívání služeb zaplatí, mají dvě pětiny oslovených klientů. Necelá třetina to ví přibližně a zhruba stejný počet vůbec netuší.

Výrazně větší přehled o poplatcích spojených s účtem mají klienti tzv. nových bank. Devět z deseti z nich ví alespoň přibližně, kolik ročně zaplatí. U velkých tradičních bank je to jen šest z deseti dotázaných.

„Rozdíl je způsobený tím, že do takzvaných nových bank přecházejí často klienti velkých tradičních bank. Právě při zakládání nového účtu si tito klienti zjišťují, kolik budou za účet nově platit. Nové banky mají obvykle méně poplatků, a jejich ceníky jsou tedy pro klienty přehlednější. Navíc běžné služby bývají často bez poplatků, a proto se jejich klientům dobře pamatuje, že využívání služeb mají ve své bance prakticky zadarmo,“ doplnil Šmíd.

Hlavní bankaVíte, kolik jste své hlavní bance celkově zaplatil/a na poplatcích za rok 2019? Víte o tom, že banky mají svým klientům posílat tzv. roční výpis poplatků?
NevímVím přesněVím přibližněNevím
o tom
Vím
o tom
Fio banka15 %
70 %
15 %
72 %
28 %
Equa bank11 %
64 %
25 %
61 %
39 %
Air Bank14 %
59 %
27 %
50 %
50 %
Raiffeisenbank26 %
54 %
21 %
72 %
28 %
mBank29 %
43 %
28 %
65 %
35 %
Moneta Money Bank30 %
38 %
32 %
57 %
43 %
Česká spořitelna37 %
30 %
34 %
76 %
24 %
Poštovní spořitelna32 %
29 %
39 %
62 %
38 %
Komerční banka39 %
27 %
34 %
63 %
37 %
ČSOB37 %
21 %
42 %
79 %
21 %
Zdroj: Průzkum Ipsos pro Air Bank, reprezentativní vzorek 1100 respondentů ve věku 18 až 65 let
Anketa
Víte o tom, že banky mají svým klientům posílat tzv. roční výpis poplatků?
Ano
25.9 %
Ne
74.1 %
Celkem hlasovalo 1107 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků