Hlavní obsah

Kupujete na internetu? Co dělat, když vám přepravce poškodí zboží

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nesporné výhody nakupování na internetu může zastínit nešetrné zacházení se zbožím pracovníky přepravní společnosti. Vám se pak do ruky dostane značně poškozená zásilka. Rady a tipy, jak danou situaci řešit, přinášíme ve spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Pokud doma otevřete dlouho očekávaný balíček a zjistíte, že například zakoupené hrníčky jsou potlučené a z talířků vám zbyla jen porcelánová drť, ihned vzniklou spoušť zdokumentujte a neprodleně reklamujte.

Škodu reklamujte u prodejce

„Prodávající odpovídá za stav zakoupeného zboží až do okamžiku převzetí kupujícím. Proto i poškození zboží způsobené přepravcem jde na vrub prodejce. Nemusíte se tedy domáhat náhrady škody u přepravce, ale můžete zboží klasicky reklamovat v e-shopu, kde jste jej zakoupili, nebo od smlouvy do 14 dnů odstoupit,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Provozovatelé e-shopů se tím bohužel dostávají do nelehké pozice. Právo na náhradu škody a stejně tak i další práva z přepravní smlouvy totiž po vydání zásilky automaticky přechází na jejího příjemce. Pokud tedy reklamaci u přepravní společnosti uplatní prodávající, s největší pravděpodobností nebude akceptována.

Měli byste proto o poškození zásilky informovat jak prodávajícího, tak přepravní společnost, a to co nejdříve.

„S překontrolováním zboží a uplatněním reklamace neotálejte, mohlo by to přispět ke vzniku škody na straně prodávajícího. Bez vaší součinnosti totiž nemůže účinně uplatnit svůj nárok vůči přepravci. Zákon ukládá každému člověku, aby předcházel vzniku škod u ostatních. Lhostejnost vůči zájmům prodávajícího tak může v konečném důsledku dostihnout vás,“ doplnil Zelený.

Přepravní společnost se nemůže zbavit své odpovědnosti za poškození zásilky tvrzením, že adresát při převzetí zásilky podepsal prohlášení, podle kterého balík přišel nepoškozený. Toto prohlášení potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Pokud balík před řidičem na místě neotevřete, není možné z toho, jak vnější obal vypadá, zjistit, v jakém stavu je obsah balíku.

Reklamace či odstoupení od smlouvy

Pokud při přepravě dojde k poškození zboží, můžete buď zásilku reklamovat, nebo od smlouvy odstoupit.

„Jestliže se rozhodnete uplatnit reklamaci, nemůžete po prodávajícím požadovat okamžité vrácení peněz. To lze nárokovat jen tehdy, pokud by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus. Nadto může vyřízení reklamace trvat až 30 dní,“ upozornil Zelený.

Reklamovat zboží z důvodu jeho poškození při přepravě pochopitelně není možné v případě, že si ji zajistíte sami nezávisle na prodávajícím. Z pohledu práva má předání zboží přepravci stejné účinky, jako byste jej sami převzali.

Reklama

Související články

Jak správně reklamovat vadné zboží

Reklamovat můžete každé koupené zboží, které po čase přestalo fungovat. Zároveň ale musíte dodržet předem dané podmínky. Ve spolupráci s dTestem - organizací...

Výběr článků

Načítám