Hlavní obsah

Jak ušetřit za provoz auta - přepnout na zemní plyn, nebo LPG?

Od ojetých škodovek až po mercedesy, bavoráky a audiny. Stále více motoristů si vzhledem k drahému benzínu nechává do aut přidělávat plyn, a to i do značek a typů zvučných jmen. Přepnou a jedou za polovic. Nabízí se ale otázka, zda zvolit zemní plyn (CNG), který využívají spíše firemní flotily, nebo propan-butan (LPG) preferovaný řadovými motoristy.

Jak ušetřit za provoz auta - přepnout na zemní plyn, nebo LPG?

Předělání vozu na CNG stojí podle Pražské plynárenské zhruba 60 tisíc korun a lze ušetřit proti benzínu 30-50 %. „Nevidím ale důvod, proč cpát do auta za 60 tisíc CNG, když do 30 tisíc mně vyjde montáž LPG a jezdím taktéž za polovic - nehledě na to, že LPG stanice jsou na každém rohu a CNG stanic je jen 22 a mnoho z nich má provoz jen ve všední den a od 6 do 15 hodin,“ napsal Novinkám čtenář Petr Kuchař z Pardubic v reakci na článek o autech jezdících na zemní plyn.

Podívejme se tedy podrobněji na LPG. Pražská plynárenská tvrdí, že jeho kvalita je kolísavá. Nicméně LPG si řada motoristů oblíbila.

Zájem roste

„Zájem řidičů o přestavby aut na propan-butan (LPG) se proti situaci před dvěma lety zdvojnásobil,“ tvrdí spolumajitel společnosti, která se přestavbou vozů na LPG a dovozem potřebných komponentů zabývá již téměř dvacet let. Na LPG u nás jezdí přes 150 tisíc vozů.

Plusy a mínusy

Výhodou plynu je až o polovinu levnější provoz v nákladech přepočtených na 100 kilometrů. Nevýhodou zmenšení zavazadlového provozu. Auto na LPG také nesmí podle požární vyhlášky platné od loňského července do hromadných garáží. Odborné firmy ovšem oponují, že je pohon na LPG bezpečný podle evropských norem.

Náklady na předělání a servis

Předělání jednoduchých karburátorových motorů na LPG přijde zhruba na 30 tisíc korun. Cenové rozpětí je obvykle od 15 do 45 tisíc korun. Po 50–100 tisících ujetých kilometrů je třeba u specializované firmy provést údržbu (filtr), která stojí řádově stovky korun.

Na zemní plyn přímo od výrobce

Plyn, ať už jde o zemní nebo o propan-butan, ovšem zažívá nebývalý boom. Reagují na něho nejen motoristé, kteří si nechávají potřebná zařízení montovat dodatečně, ale i významné automobilky. Některé vozy mají už rovnou z výroby možnost volby přepnout z benzínu na plyn. Rozmach prodeje těchto benzínovo-plynových aut přímo z automobilky je u nás zatím v plenkách, na rozdíl od některých zemí západní Evropy.

Ve třídě luxusních limuzín se už v roce 2002 stal první vlaštovkou Mercedes-Benz E 200 NGT, spalující vedle benzínu také zemní plyn (CNG). Emise má až o 20 % nižší proti benzínu. Na zemní plyn přímo z výroby jsou v nabídce užitkové Citroën Berlingo 1.4i GNV, Fiat Multipla a Ducato.

Na co si u LPG dát pozor

Do typových zástaveb automobilů montují některé firmy neschválená zařízení, která sice fungují, ale pro jejich nevhodnost a rozpor se schválenou typovou zástavbou je po první návštěvě emisní stanice a STK musí zákazník na vlastní náklady nechat vymontovat.

Vyžadujte od firmy nabízející předělání auta na LPG předložení referencí a ověřte si je.

Důležitá součást auta na plyn je Safetycar. V případě havárie se uzavřou všechny ventily plynu (multiventil na nádrži a provozní ventil) i když klíček zůstane zapnutý. Uzavření zabezpečí zařízení, které vyhodnotí ztrátu impulzů z cívky. To je pro bezpečnost velice důležité.

Některé amatérské firmy však toto zařízení nemontují, a značně tak zvyšují při havárii vozidla nebezpečí ohrožení života.

Mercedes-Benz loni uvedl do sériové výroby také nákladní Sprinter NGT s pohonem na zemní plyn. Oproti klasickým vznětovým motorům je jeho provoz zhruba o 30 procent levnější a má nižší emise, tvrdí automobilka. Subaru rovněž nabízí plynového Forestra, konkrétně na LPG.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků