Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Firmy zpřísňují hygienu na pracovišti

Pandemie koronaviru změnila i podobu pracovišť a způsoby spolupráce zaměstnanců. Řada firem se již vrátila do téměř normálního provozu, což ale neznamená, že by zaměstnavatelé zrušili opatření, jež minimalizují možnosti nákazy.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Firmy zpřísňují hygienu na pracovišti

Jejich cílem je zvětšit vzdálenost mezi pracovníky a zmenšit množství těch, kdo se na pracovišti pravidelně potkávají. V některých firmách tak pracují ve střídavém režimu, takže se zaměstnanci rozdělení do skupin na pracovišti míjejí, aby případná nákaza nepostihla celou firmu.

Společnosti také přehodnocují uspořádání svých prostor, klasické hromadné kanceláře (open space) jsou ve své současné podobě problematické.

Důkladný úklid

To potvrzují i výsledky průzkumu kancelářského trhu za 1. čtvrtletí, který provedla společnost Knight Frank. Podle něj se sice názory na další osud open space liší, ale zřejmá je větší možnost využívání práce z domova (home office) a snaha omezovat hromadné kanceláře.

„Kanceláře zůstanou zachovány, ale bude v nich kladen větší důraz na oddělení prostor,“ říká Radek Škrabal ze společnosti SSI Group.

Pokud chce mít zaměstnavatel zdravé a spokojené zaměstnance, jednou z priorit je čistota pracoviště. Navíc lidé jsou v současnosti na tento aspekt ve zvýšené míře citliví, protože bezinfekčnost podvědomě spojujeme s čistotou.

Je přitom třeba dbát nejen na pracovní plochy, podlahy a sociální zařízení, ale i na další často dotýkané povrchy a místa, jako jsou kliky dveří, vypínače, opěrky židlí, tlačítka výtahů, klávesnice počítačů nebo společně užívané spotřebiče.

„Kvalita řešení úklidu získala nyní na důležitosti. Do období pandemie mnoho firem na úklidu a hygieně na pracovišti šetřilo a nevěnovalo mu dostatečnou pozornost a péči. To se nyní zásadně změnilo,“ zdůrazňuje Škrabal.

Další společnosti se dopouštěly chyb z důvodu neznalosti této problematiky. „Známe případy, kdy firmy na úklidu prvoplánově nešetřily, ale volily nevhodné pracovní postupy, zastaralé technologie či neprofesionální úklidové firmy,“ dodává Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Bezdrátové technologie

Můžeme se pohybovat v perfektně uklizeném a dezinfikovaném prostředí, a přesto být v kontaktu se semeništěm virů, které uniká pozornosti. Vždyť čeho všeho se během dne dotýkáme? Zdrojem nákazy mohou být různé elektronické přístroje a jejich ovladače či kabely pro zapojení techniky v zasedacích místnostech.

„Po návratu zaměstnanců z home office do společných prostor firmy řeší, jak zajistit nejen potřebný sociální distanc, ale také minimalizovat pravděpodobnost případného přenosu nákazy. Jednou z možností, jak vytvořit bezpečné prostředí v prostorách, které jsou z principu společné, tedy v zasedacích místnostech, je vybavit je zařízeními pro bezdrátové sdílení technologií, která jsou již nyní běžně dostupná,“ připomíná Andrej Hronec ze společnosti Audiopro.

Jak vyplývá z prognóz společnosti Lifesize, trend rostoucího využívání videokonferencí a platforem pro spolupráci přetrvá i do budoucna, stanou se zcela běžným nástrojem spolupráce. Covidová pandemie tento vývoj pouze urychlila.

Nová úloha personalistiky

V dlouhodobějším horizontu budou firmy pod vlivem zkušeností z koronavirové krize velmi pravděpodobně měnit i svou vnitřní strukturu – bude plošší, lidé budou spolupracovat v rámci menších kolektivů, jejichž složení se bude podle potřeby měnit.

„Covid nás v mnoha ohledech vyškolil – změny bylo třeba dělat rychle a účelně. Většina firem se teď primárně snaží udržet si kmenové zaměstnance a manažeři pečlivěji zvažují, koho opravdu potřebují. Situace rovněž ukázala skutečnou hodnotu lidských zdrojů, proto se rýsuje i nová úloha personalistiky. Ta se stane součástí podniků, která se zásadně podílí na budování jejich pozice a odolnosti,“ podotýká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků