Možnost zaplatit kartou za zboží či třeba účet v restauraci je v současné době velmi populární. Různé firmy proto rozšiřují místa, kde lze útratu uhradit bezhotovostně.

Téměř devět z deseti Čechů, jak ukázal průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Trisbee, platí kartou především v obchodech. Více než polovina pak v restauracích a zhruba každý šestý i za lístek v tramvaji či autobusu.

„Více obezřetní jsou uživatelé, kteří nakupují přes internet. Kartou jsou ochotni zaplatit jen dva zákazníci ze tří. Lidé se často obávají, že odešlou peníze za zboží, které pak vůbec nedorazí. I u karty jsou ale nástroje, jak se peněz domoci,” uvedl Matěj Turek ze společnosti Trisbee.

ČTĚTE TAKÉ
Nekalé praktiky internetových prodejců a jak se jim bránit

Lidé chválí možnost platby zablokovat

Lidem u platby kartou vyhovuje především pohodlnost a úspora času.

„Každý druhý si pochvaluje i to, že může v případě ztráty či krádeže peněženky kartu zablokovat, takže mu na rozdíl od hotovosti peníze nikdo neukradne,“ doplnil František Havlín z Trisbee.

Tři lidé z deseti mají díky platbám kartou lepší kontrolu nad svými výdaji. Více než dvě pětiny oslovených se díky kartě vždy mohou spolehnout na dostatek peněz. Právě skutečnost, že u platby hotovostí musí napřed správně odhadnout výši výběru u bankomatu, zmínil jako negativum každý třetí respondent.

Kartou neplatí jen sedm procent lidí.

Karta už v četnosti plateb předstihla hotovost

Pokud měli Češi uvést, v kolika procentech platí jednotlivými metodami, pak vedou právě karty. Třetina lidí je používá ve více než 60 procentech případů. Hotovost takto často využívá jen 27 procent respondentů.

ČTĚTE TAKÉ
Bezhotovostní placení se v budoucnu dál rozšíří, peníze ale nezmizí

Samotné mobilní aplikace se teprve začínají prosazovat, nicméně s nástupem služeb Apple Pay a Google Pay si lidé začínají zvykat i na placení mobilem.

„Příklady ze zahraničí ukazují, že bezhotovostní platby se stále více rozšiřují a placení přes mobilní aplikace se stává normou. V Asii jsou masivně rozšířené platby pomocí QR kódů. Také bližší trhy, jako například Skandinávie, jsou důkazem, že placení mobilními aplikacemi je moderním trendem,” dodal Havlín.

ČTĚTE TAKÉ
Finanční aplikace v mobilu používá většina Čechů, nejčastěji přes ně spravují účet