Jak tedy vybrat správný e-shop a nespálit se?

V prvé řadě se rozhodně vyplatí dodržet několik zásad. Jednak nehleďtě pouze na cenu nabízeného zboží, neplaťte za něj předem, pokud s e-shopem nemáte žádné pozitivní zkušenosti a také se pokuste si o daném e-shopu najít co nejvíce informací. V neposlední řadě věnujte pozornost i obchodním podmínkám, které by měl mít daný e-shop uvedené na internetu.

Využijte cenové srovnávače

Jistě jste již zaregistrovali, že stejné zboží nabízí více e-shopů a ne vždy za stejnou cenu. Mnohdy rozdíly v cenách dosahují podle konkrétního nabízeného zboží desítek, stovek, ale i tisíců korun.

„První přehled získáte rychle pomocí cenových srovnávačů, které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Ne vždy jsou ale v konkrétním srovnávači všechny nabídky, ne vždy je nejvýhodnější koupě hned nahoře. Srovnávače jsou komerčním projektem, který má svému provozovateli předně vydělávat. Cena navíc vůbec nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Termín dodání zboží

Častým problémem, se kterým se spotřebitelé setkávají, je termín dodání zboží.Objednáte si zboží, u kterého obchodník inzeruje, že je skladem. Ovšem po zadání objednávky, vás informuje, že jej máte očekávat nejdříve za 14 dní, ne-li déle.

Pokud tedy s nákupem pospícháte, vyplatí se si před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.

Česky „mluví” i zahraniční e-shopy

To, že je web v českém jazyce, ještě neznamená, že ho nemůže provozovat obchodník z Polska, Slovenska či Maďarska. Díky různým spedičním společnostem nebo distribučním skladům dokážou zahraniční provozovatelé konkurovat i našim domácím obchodům.

„Na vašich právech se teoreticky nic nemění, ale když se zboží rozhodnete vrátit, poštovné do zahraničí vyjde určitě dráž, než když ho vracíte do českého e-shopu. Zjistěte si předem, kde se e-shop reálně nachází a odkud bude posílat zboží,“ doporučil Zelený.

Čitelné obchodní podmínky

Podle občanského zákoníku musí být jak smlouvy, tak obchodní podmínky čitelné a srozumitelné.  Neměly by obsahovat malá písmenka, skryté odkazy či překvapivá ustanovení, zároveň by neměly být extrémně dlouhé.

Pokud zaškrtáváte souhlas s čímkoliv, měli byste se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíte.

I recenze mohou mást

I k uživatelským recenzím je třeba přistupovat opatrně a kriticky.

„Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web nenapsal sám nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Často chybí zkušenosti zákazníků s tím, jak obchod vyřizuje reklamace poté, co ho kladně ohodnotili ve srovnávači. Databázi spotřebitelských zkušeností i to, jestli jednotliví obchodníci dobrovolně řeší stížnosti spotřebitelů, nebo radši dělají mrtvé brouky, můžete zjistit na vasestiznosti.cz,“ doplnil Zelený.