Ve spolupráci s odborníky ze společnosti Trisbee přinášíme několik rad a tipů, jakých chyb se vyvarovat i jaká dodržovat pravidla při používání mobilních finančních aplikací.

„Pokud pracujete se svými penězi v telefonu, používejte aplikace, kterým věříte. Pokud ji používá obchodník, kterému důvěřujete, je to dobré znamení. Platební služby podléhají přísné legislativě. Přesto ale u finančních operací přes mobil zůstávejte ve střehu a aplikace si dobře vybírejte,“ upozornil František Havlín z Trisbee.

Garancí bezpečnosti je licence ČNB

Kdykoliv budete na mobilu či tabletu používat bankovní služby, přesvědčte se o tom, že mají licenci České národní banky (ČNB). Ta je totiž zárukou, že jde o prověřenou službu. „Síto ČNB je relativně husté, nejde jen o formální schválení. Zákon se navíc nedávno ještě zpřísnil,“ doplnil Havlín.

Pokud platíte kartou, preferujte služby, kde informace o kartě nezadáváte přímo obchodníkovi, ale přes platební bránu, která vaše údaje chrání.

Pozor na to, kde se do aplikace přihlašujete

Pokud se chcete do své banky dostat přes Wi-Fi, dejte si pozor na to, kde se k internetu přihlašujete. Pokud je přihlášení přes Wi-Fi otevřené a bez hesla, může se tak přihlásit každý. Wi-Fi v autobusech, vlacích nebo kavárnách jsou vhodné na čtení zpráv či e-mailů. K vyřizování finančních záležitostí ale takové přihlášení raději nepoužívejte.

Hlaste ztrátu či krádež mobilu

Pokud ztratíte, nebo vám někdo odcizí mobil, na kterém používáte i finanční aplikace, nemusíte si hned zoufat. Samotný telefon bývá většinou zabezpečený PINem nebo ho odblokuje až otisk prstu.

„Obezřetní buďte, pokud přes telefon posíláte platby či kontrolujete svůj účet. Při ztrátě či krádeži mobilu postupujte stejně, jako kdyby vám někdo ukradl kartu – nahlaste problém poskytovateli služby,“ doporučil Havlín.

Zvýšenou pozornost věnujte i nastavení hesla

Někteří uživatelé často opakují základní chybu, pro přístup do svého elektronického bankovnictví si nastaví velmi jednoduché heslo. Dobrým tipem jsou v takovém případě správci hesel typu 1Password s jedním silným heslem. K tomu přidejte i PIN či odemykání mobilu otiskem prstu.

Své přístupové údaje nikdy nikomu nedávejte a raději se ani nepřihlašujte přes účet na sociálních sítích. Citlivé informace nikdy nesdílejte prostřednictvím SMS či přes různé messengery, chaty a soukromé zprávy.

Neskočte na lep podvodníkům

U čtení zpráv na mobilu či tabletu platí zásadní pravidlo – prověřte, zda na nich není něco podezřelého a nikdy žádné peněžní transakce nevyřizujte ve spěchu.

„Podvodníci jsou schopni poslat zprávu, která se tváří jako žádost o peníze od kamaráda z Facebooku nebo e-mail, který předstírá, že jde o komunikaci banky. Zaměřte se na to, z jaké adresy e-mail přišel, sledujte například i gramatické chyby. Kamarádovi vždy zavolejte a ověřte si, zda vám skutečně píše on,“ doporučil Havlín.

Na jakékoliv podivné chování upozorněte také banku a poskytovatele služby.

Používejte antiviry a zajímejte se

Chraňte svůj mobil i tablet antiviry, které dokážou různým útokům na vaši virtuální peněženku zabránit. Sledujte také zpravodajství, abyste mohli zbystřit, pokud by se objevil nějaký obzvlášť zákeřný a masový pokus o krádež osobních dat i financí.