Češi se nejčastěji zajímali o podmínky vracení zboží v kamenných obchodech, dále pak o možnosti odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet a mimo obchodní prostory. Velká část dotazů se točila i kolem problematiky uplatňování reklamací či mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

„Cílem poradenství je také osvěta. Považujeme za důležité, aby lidé věděli, jak hájit svá práva. Zároveň se snažíme vyvracet mýty. Jedním z nejčastějších omylů spotřebitelů bylo v loňském roce to, že ztráta důvěry ve výrobek je právním důvodem ke zrušení smlouvy,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Lidé se na právníky neobracejí jen s obecnými dotazy, řeší s nimi i své konkrétní problémy. Ty se v loňském roce nejčastěji týkaly zamítnutých reklamací, špatných zkušeností s podomními prodejci energií, automatickým strháváním peněz internetovými seznamkami, doručováním neobjednaného zboží, zvyšováním cen za volání, koupě vozidel z autobazaru či problémů se zhotovením díla.

ČTĚTE TAKÉ
Jak nenaletět společnostem slibujícím energetické aukce
Šmejdi loví i v energetice, za „darovanou“ žárovku chtějí tisíce

„Některé problémy jsme řešili opakovaně, což nám pomohlo odhalit závažné prohřešky obchodníků i poskytovatelů služeb a mohli jsme proti tomuto jednání podniknout další kroky,“ dodal Zelený.

S řešením problému zbytečně neotálejte

Kvůli nestandardně vysokému vyúčtování za telefon se na poradnu obrátila paní Andrea. Operátor po ní požadoval 190 tisíc korun za pouhých 200 MB dat čerpaných v České republice.

Andrea podle instrukcí od dTestu vyúčtování reklamovala, přičemž se ukázalo, že jí operátor původní částku chybně spočítal podle nejvyšších sazeb. Nakonec zaplatila jen 500 korun.

Pan Radek si koupil operační systém na flash disku, aby jej mohl nainstalovat na svůj počítač, který nemá připojení k internetu. Flash disk byl vadný, a proto ho Radek reklamoval. Prodejce reklamaci zamítl s odůvodněním, že si spotřebitel může operační systém bezplatně stáhnout z internetu.

Lidé by měli vědět, jak hájit svá práva Lukáš Zelený, dTest

Nepříjemnou dohru navazování známosti prostřednictvím internetových seznamek řeší řada jejich uživatelů. Seznamky totiž často lákají nové zákazníky, aby vyzkoušeli jejich služby na měsíc za snížený poplatek. Ovšem to, že je potřeba se po zkušebním měsíci aktivně odregistrovat, zjistí uživatelé většinou až ve chvíli, kdy jim z účtu odputují nemalé peníze za další členské období.

„Pokud stojíte před nějakým právním problémem, je rozhodně na místě řešit jej raději dříve než později. Správné informace ohledně vašich spotřebitelských práv vám mohou pomoci ušetřit mnoho potíží i peněz. A pokud už bude na řešení vašeho konkrétního problému pozdě, možná se díky znalosti svých práv a povinností v budoucnu do podobné situace už nedostanete,“ doporučil Zelený.

Lidé se mohou na dTest obrátit s žádostí o právní poradenství v situacích, se kterými si nevědí rady, buď prostřednictvím poradenské linky, která je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin, a lidé na ní mohou konzultovat nejrůznější spotřebitelské problémy za cenu běžného tarifu volání, nebo prostřednictvím elektronického formuláře na www.dtest.cz/e-poradna.

Poradenství je všem spotřebitelům poskytováno zdarma bez ohledu na to, zda je rada jednoduchá či případ vyžaduje hlubší právní posouzení.