Vysoká čísla prodejů nových motorových vozidel v ČR jsou tedy dosahována zejména nákupy firem, které si je pořizují do svých flotil. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis.

„Pro šedesát procent lidí představuje koupě nového auta příliš velkou investici a podle třiceti procent dotázaných jde vyloženě o vyhozené peníze. Vždyť nové auto prakticky hned po zaplacení ztrácí minimálně pětinu své hodnoty a prudký pokles ceny pokračuje hlavně v prvních čtyřech až pěti letech. Poté lze zánovní auto získat i o polovinu levněji,“ vysvětluje obchodní a marketingový ředitel Cofidisu Cyril Křůpala.

Průměrný věk motorových vozidel je v České republice kolem patnácti let

Cena ale není jediným důvodem, proč Češi preferují ojetá auta. Dvanáct procent respondentů vnímá ojetý vůz jako možnost k získání kvalitnějšího automobilu, než jaký by si za stejnou částku pořídili v autosalonu. Tedy lepší výbavu, vyšší třídu vozu či prémiovější značku.

Jako další důvody pro nákup ojetého vozu v autobazaru uvádějí lidé doporučení rodiny, větší výběr značek, barev a typů, kratší čekání i více možností financování, které je při výběru auta důležitým faktorem pro pětinu dotázaných.

„Kvůli spořivosti klientů však stárne vozový park. Průměrný věk motorových vozidel je v České republice kolem patnácti let,“ připomněl Křůpala. Při nákupu v autobazaru zvolilo podle průzkumu vůz starší pěti let více než tři pětiny lidí. Automobil ve stáří tří až pěti let zakoupilo 24 procent a ještě mladší 17 procent dotázaných.

V nabídce je teď nejvíc kombíků 

Za letošní leden až listopad bylo zaregistrováno v ČR celkem 246 771 nových osobních vozů, o dvě procenta méně než za stejné loňské období. Naopak počet dovezených ojetých osobních aut vzrostl o 5,1 procenta na 166 822. Jejich průměrné stáří je 10,3 roku, téměř 52 procent těchto ojetin je ale ještě starších. Výjimkou nejsou ani dvacetileté vozy.

Podle informací skupiny AAA Auto bylo v listopadu v ČR na trhu ojetin nabízeno 122 961 vozů. Jejich cena se v průměru pohybovala kolem 139 tisíc korun a najeto nejčastěji měly 151 tisíc kilometrů.

„Češi jsou národem chatařů a milovníků dovolené. Není tak překvapením, že nejčastější karoserií u aktuálně inzerovaných ojetých vozů je ve všech krajích kombi a druhou pozici si drží hatchback. Ten má zastoupení především ve vozech Škoda Octavia. Třetí nejpopulárnější variantou jsou cenově stále dostupnější SUV, tedy sportovně-užitkové vozy,“ sdělila generální ředitelka Aures Holdings Karolína Topolová.