Opakovaný průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci (ČBA) dlouhodobě potvrdil vysokou důvěru Čechů v bankovní sektor. Se 7,2 bodu z deseti možných banky stanuly na prvním místě před veřejnými zdravotnickými zařízeními (6,7 bodu), leteckými společnostmi (6,6 bodu), ale třeba i společnostmi zajišťujícími dodávku energií (5,9 bodu), státními úřady (5,8 bodu) či pojišťovnami (5,6 bodu).

„Důvěra Čechů v banky má v posledních letech vzrůstající tendenci,“ uvedl hlavní poradce ČBA Vladimír Staňura.

Klienti: Únik dat hrozí u nebankovních poskytovatelů půjček

Češi věří bankám i v oblasti zabezpečení svých dat, více než čtyři pětiny oslovených bankovních klientů zmínily právě banky.

„Na druhou stranu navzdory nové legislativě otevírající poskytování některých bankovních služeb dalším nebankovním subjektům si jen každý desátý Čech myslí, že větší sdílení důvěrných informací povede k lepším a rychlejším službám,“ upozornil Staňura

Jaké společnosti mají podle Čechů nejlépe zabezpečená data

FOTO: David Ryneš, Novinky

Největší potenciální nebezpečí úniku dat podle českých bankovních klientů hrozí u internetových obchodníků s nezabezpečenými stránkami, obává se nadpoloviční většina Čechů (55 procent) a u nebankovních poskytovatelů půjček (37 procent).

Češi dali v důvěře zabezpečení přednost bankám před nebankovními poskytovateli či FinTech společnostmi, které zná jen málokdo. Devět z deseti oslovených o jejich existenci dosud vůbec neslyšely. Povědomí o nich roste se zvyšujícím se vzděláním, něco o nich ví každý pátý člověk s vysokoškolským vzděláním.

Se službami bank jsou Češi spokojeni

Průzkum se kromě hodnocení důvěryhodnostibank a ostatních společností zaměřil i na míru spokojenosti klientů s bankami a jejich nabízenými službami. Češi přitom hodnotili několik atributů.

„Podle důležitosti jednotlivých položek ve výzkumu jsme sestavili takzvaný CSI Index (Customer Satisfaction Index), ve kterém banky získaly 84 bodů ze 100, což značí, stejně jako v minulých letech, obecně vysokou spokojenost Čechů s bankovním sektorem,“ uvedla Jana Hamanová, ředitelka výzkumu agentury SC&C.

Čím dál pozitivněji Češi na bankovním trhu hodnotí nejen stav českých bank, ale také konkurenční prostředí. „Narůstající konkurenci mezi bankami Češi považují za dobrou věc, která může přispívat k jejich spokojenosti,“ dodala Hamanová.

Banku nakonec změní jen minimum klientů

Spokojenost klientů podle průzkumu ovlivňuje hlavně poskytovaná kvalita služeb, důvěryhodnost, plnění slibů, profesionalita bankéřů a vstřícnost personálu. To, jak jsou klienti spokojeni či ne, má pochopitelně vliv i na to, zda se rozhodnou banku změnit.

„O změně banky uvažovala zhruba třetina klientů, nicméně z nich pouze dvě procenta skutečně hlavní banku změnila a třetina začala využívat služeb i další banky,“ uvádí Hamanová.

Důvodů, proč nakonec banku nezměnili, je několik. Například jim jejich stávající banka nabídla podmínky, které se nedaly odmítnout, či zjistili, že u konkurence by si až tak nepolepšili.

Vadí poplatky a nízké úročení vkladů

I přesto, že jsou klienti obecně spokojeni, vyjádřili i určitou nespokojenost. A to především s poplatky za jednotlivé služby, které by se podle nich měly zcela zrušit.

Dále by ocenili zvýšení úroků u vkladů na účet a u spořicích účtů, stejně jako by si přáli více bankomatů či poboček své banky, což se ukázalo jako problém zejména u klientů menších bankovních společností.