Podle aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Broker Trust nemá uzavřenou ani jednu smlouvu životního pojištění 47 procent Čechů, nejvyšší podíl nepojištěných (59 procent) je mezi lidmi s příjmy do 20 tisíc korun měsíčně.

Jednu životní pojistku má uzavřeno 46 procent Čechů a více smluv má pouze sedm lidí ze sta. Průzkum tak ukázal, že Češi předtím, než uzavřou novou pojistku, zruší starou a nekombinují více pojistek podle krytí jednotlivých rizik.

Studie: Životní pojištění posiluje

Nejnovější studie společnosti Allianz však předpovídá vyšší propojištěnost v regionu střední a východní Evropy, do kterého patří i Česká republika. Lidé si už na nezastupitelnou roli pojišťoven ve svém životě postupně zvykají.

Autoři studie očekávají zejména oživení segmentu životního pojištění, kterému pro následující desetiletí předvídají až osmiprocentní rychlost růstu, oproti zhruba tříprocentnímu růstu, který vykazoval v posledním desetiletí.

Češi nevědí, jaká rizika jsou kryta

Poměrně vysoký je počet Čechů, kteří neznají účel životního pojištění. Zhruba čtvrtina lidí podle průzkumu neví, jaká nejvýznamnější rizika krytá životním pojištěním ohrožují jejich výdělky. Případné hrozby si nejméně uvědomují mladí muži s nízkým vzděláním (bez maturity) a velmi nízkým příjmem.

„Je to skupina, která by v případě negativní životní události byla po finanční stránce kvůli výpadku pravidelných příjmů nejvíce postižena, “ uvedl Michal Knapp ze společnosti Broker Trust.

Naopak nejvíce si rizika ohrožující příjmy uvědomují lidé nad 45 let, s vysokoškolským vzděláním a vyššími výdělky.

Vážná nemoc by Čechy přiměla se pojistit

Největším impulsem pro uzavření životního pojištění by bylo riziko vážné nemoci, kvůli této hrozbě by se rozhodně pojistila více než třetina dotázaných.

Jen čtvrtina respondentů by životní pojistku uzavřela v případě sjednání hypotéky, naopak pro dvě pětiny lidí není hypotéka dostatečným důvodem.

Mladí lidé do 29 let věku uváděli jako nejvýraznější impuls narození dítěte, odpovědělo tak přes 36 procent respondentů této věkové skupiny.

„Mezi Čechy panuje stále zvyk pojišťovat více majetek než vlastní život. Produkty životního pojištění přitom procházejí neustálým vývojem a obzvlášť v posledních letech pojišťovny přicházejí s řadou vylepšení, ať už jde o flexibilitu, rozsah krytí, nebo různé slevy například za méně rizikové povolání pojištěného či dodržování zdravého životního stylu,“ dodal Knapp.