„Češi velmi rádi nakupují ve slevách či výprodejích a často jsou k tomu i nuceni svojí finanční situací. Slevové akce vyhledávají ve větší míře nezaměstnaní a zadlužení lidé,“ upozornila Markéta Kolářová ze společnosti Kruk, která po celé České republice výzkum realizovala.

Po slevách jdou nejvíce Východočeši

K nákupům ve výprodejích se hlásí přibližně stejný podíl žen (56 procent), jako mužů (52 procent). Z pohledu věku respondentů se o slevy a výprodeje nejvíce zajímají lidé ve středním věku 35 až 55 let (61 procent z nich). Naopak starší lidé kolem věku 65 let už ve slevových akcích nakupují výrazně méně (48 procent).

Většinu nakupujících ve slevách tvoří nezaměstnaní, v průzkumu se k tomu přihlásily tři pětiny lidí bez práce.

ČTĚTE TAKÉ
Stále víc Čechů kupuje potraviny on-line

Průzkum také ukázal rozdílné nákupní zvyklosti obyvatel různých regionů. Ve výprodejích nakupují nejvíce Východočeši (61 procent), nejméně pak obyvatelé jižních Čech (46 procent).

Každý třetí míří do tržnic

Ušetřit nějakou tu korunu je možné i při nákupech v hypermarketech a v tržnicích. Z výsledků průzkumu vyplynulo, že se k tomuto způsobu nakupování hlásí tři z deseti oslovených.

Nejméně lákají nákupy v tržnicích a v hypermarketech Jihočechy a Pražany (shodně pětina z nich), nejvíce pak obyvatele severní Moravy a středních Čech (shodně více než třetina oslovených).

Zákazníci hypermarketů a tržnic žijí především ve městech do 100 tisíc obyvatel (32 procent), nejméně na těchto místech nakupují lidé žijící ve velkých městech (21 procent).

„Volba místa k nakupování souvisí s životním stylem, bydlištěm i ekonomickou situací. V hypermarketech a na tržnicích přitom nakupují nejvíce respondenti, kteří svoji finanční gramotnost hodnotí jako základní či vyšší,“ dodala Kolářová.