Problematikou, jak Češi nakupují potraviny on-line, se zabývala společnost InsightLab, z jejíhož průzkumu také vyplynulo, že klasickým zákazníkem internetových obchodů s potravinami je žena na mateřské, která žije v Praze či Středočeském kraji.

Jako první s nabídkou prodeje potravin on-line přišel v lednu 2012 obchodní řetězec Tesco. Od té doby přibývá jak počet prodejců, tak počet lokalit, do kterých jednotlivé potravinářské e-shopy nákupy rozvážejí.

Zároveň roste i počet lidí, kteří tímto způsobem nakupují. Doplnit domácí zásoby potravin přes internetovou objednávku si už někdy v minulosti zkusil každý čtvrtý dotázaný. Pro každého desátého zákazníka je to pravidelný způsob nákupu, přičemž on-line nakupuje alespoň jednou měsíčně či častěji.

ČTĚTE TAKÉ
Češi už on-line nakupují i potraviny, hodnota nákupů roste

Více zkušeností s on-line nákupem potravin mají ženy. Objednávku přes internet v minulosti vyzkoušelo už 27 procent z nich, každá devátá takto nakupuje pravidelně.

Mladší se on-line nákupu nebojí

Zkušenost s on-line potravinovými nákupy roste s klesajícím věkem. Zatímco u lidí ve věku 18 až 24 let takto nakupuje třetina z nich, u lidí starších 65 let službu vyzkoušelo jen sedm procent z nich.

Nejvíce zákazníků mají potravinářské e-shopy v Praze a Středočeském kraji. Nejméně je služba využívaná na Vysočině a v kraji Olomouckém. Obecně ji využívají lidé buď ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel anebo malých obcí do dvou tisíc obyvatel.

Více zákazníků je mezi lidmi s vyšším vzděláním. Podobu domácnosti, která online nákupy potravin využívá, nijak výrazně neovlivňuje její složení. Frekvence on-line objednávek potravin je podobná u single domácností i u rodin s dětmi.

iTesco dominuje

Pokud jde o znalost jednotlivých obchodů, lidé si nejčastěji vybaví iTesco (68 procent), Rohlik.cz (60 procent) a Kosik.cz (48 procent). Další prodejci následují s velkým odstupem.

Mezi lidmi, kteří již mají osobní zkušenost s on-line nákupem potravin, vede iTesco jednoznačně. Jmenuje ho 83 procent lidí, Rohlik.cz 63 procent a s malým odstupem Kosik.cz 60 procent.

iTesco jednoznačně dominuje i v počtu zákazníků, někdy v minulosti u něj nakoupily dvě třetiny oslovených, častěji k němu zavítá více než polovina lidí.

Na portálu Rohlik.cz v minulosti nakoupila necelá pětina lidí, pro každého osmého je pak tento prodejce nejčastěji zvoleným e-shopem. Také na Kosik.cz už někdy nakupovala zhruba pětina dotázaných, každý desátý člověk pak tento e-shop volí nejčastěji.

Necelých deset procent lidí už vyzkoušelo Kolonial.cz a čtyři procenta pak e-shop potravinydomu.cz.