Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup tvoří v České republice podíl on-line nákupů pouze 8,4 procenta z celkových nákupů, což je pod evropským průměrem (9,6 procenta).

V západní Evropě jsou na tom nejlépe Německo (11,5 procenta), Velká Británie (11 procent) a Rakousko (10 procent), nejhůře si vedou Belgie (7,6 procenta) a Portugalsko (6,6 procenta). Z hlediska východní Evropy nakupují v e-shopech častěji než Češi Poláci (10,2 procent) a Rumuni (8,9 procenta). Nejnižší podíl pak připadá na Chorvatsko (6 procent) a Maďarsko (6,6 procenta).

„Ačkoliv jsme se jako Česká republika umístili pod evropským průměrem, budoucnost on-line nakupování vidíme velmi pozitivně a už nyní pozorujeme trend každoročního růstu,” uvedl Miloš Malaník ze společnosti DPD CZ.

Každý pátý aspoň jednou týdně

Pětina Čechů do e-shopů za nákupy zavítá alespoň jednou týdně, zjistil průzkum společnosti Mastercard. Aktivnější jsou v tomto směru obyvatelé Velké Británie, minimálně jedenkrát do týdne si jich na on-line nákup najdou čas více než dvě pětiny. Následují Irové (32 procent) a Němci (30 procent). Naproti tomu v Dánsku a Estonsku nakupuje aspoň jednou týdně v e-shopech jen každý šestý internetový uživatel.

Tři čtvrtiny Čechů jsou podle průzkumu DPD loajální k určitým e-shopům, kam se k nákupům občas vracejí, zároveň však zkouší i nové obchody. Pětinu zajímá především cena zboží, proto navštíví před nákupem více e-shopů. Jen pět lidí ze sta se opakovaně vrací do jednoho obchodu.

Polovina lidí se přímo vydá na stránku obchodu a tam nakoupí, pětina využívá internetový vyhledávač, další pětina pak cenový srovnávač a jen tři procenta lidí hledají zboží na sociálních sítích.

Ženy především oblečení, muži počítače

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) si polovina Čechů nakupujících on-line objedná v internetovém obchodě alespoň jednou ročně oblečení či obuv. Od roku 2013 se tak děje prakticky beze změny a nové tričko či kalhoty si tak pravidelně koupí v e-shopu každý druhý český uživatel internetu.

Na stříbrnou příčku v popularitě se v roce 2016 díky velkému nárůstu obliby dostala kosmetika, nějaký kosmetický přípravek či parfém si objednaly dvě pětiny zákazníků.

Naopak dlouhodobý pokles se opět dotkl počítačů a notebooků, které si v e-shopech zakoupila třetina lidí. Počítače se tak dostaly na obdobnou úroveň jako další v pořadí - mobilní telefony, sportovní oblečení či knihy.

„Obliba jednotlivých druhů zboží dlouhodobě mírně kolísá, což potvrzuje náš pravidelný výzkum v průběhu uplynulých šesti let. Češi však v e-shopech stále častěji nakupují zboží denní spotřeby,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Ženy mají jednoznačně největší zkušenost s nákupem oblečení. Podle údajů APEK si v uplynulém roce tři pětiny žen objednaly on-line alespoň jednou oblečení nebo obuv. Více než polovina žen si v e-shopech pořídila kosmetiku.

„Muži naopak nakupují on-line nejvíce počítače, notebooky a hardware. V loňském roce jich polovina alespoň jednou objednala na internetu zboží z této kategorie,” doplnil Vetyška.