Pomyslný černý puntík v registru dlužníků přitom dostane člověk poměrně snadno.

„Co se týče negativního záznamu, tedy informace o tom, že klient neuhradil splátku svého úvěru, je tato informace zaznamenána již při první neuhrazené splátce,“ sdělil Právu výkonný ředitel Nebankovního registru klientských informací (NRKI) Jiří Rajl.

Stejné pravidlo platí i pro Bankovní registr klientských informací (BRKI), oba registry provozuje společnost CRIF – Czech Credit Bureau.

Zápis do Registru fyzických osob provádějí členské společnosti zpravidla po neuhrazení tří po sobě jdoucích splátek. Miroslav Beneš, mluvčí Solus

Vedle těchto registrů, kde informace o svých klientech sdílí celkem 65 bank, stavebních spořitelen a dalších nebankovních finančních institucí, funguje v Česku ještě Registr fyzických osob sdružení Solus, do kterého je zapojeno 55 společností. Kromě poskytovatelů finančních služeb v něm jsou třeba i mobilní operátoři nebo dodavatelé energií.

„Zápis do Registru fyzických osob provádějí členské společnosti zpravidla po neuhrazení tří po sobě jdoucích splátek. U telekomunikačních operátorů při prodlení trvajícím minimálně tři měsíce od data splatnosti faktury,“ řekl Právu mluvčí sdružení Solus Miroslav Beneš.

Výjimky jsou podle něj na začátku smluvního vztahu, kde lze dlužníka zařadit do registrů Solus již po dvou neuhrazených splátkách, a na konci smluvního období, kdy je dlouhodobě neuhrazena jedna poslední splátka. Doba prodlení musí být pro zápis do registru ve všech případech delší než 30 dní, výše neuhrazeného závazku musí dosáhnout minimálně 500 korun.

Registry se rozrostou

Uživateli BRKI jsou téměř všechny banky, které mají licenci České národní banky k provozování bankovní činnosti v ČR.

Uživateli NRKI je většina významných finančních společností, které působí na českém trhu. V souvislosti s novým zákonem o spotřebitelském úvěru, který nabyl účinnosti na začátku loňského prosince, se dá podle Rajla navíc předpokládat, že mnohé finanční instituce, které dostanou licenci od ČNB pro poskytování spotřebitelských úvěrů, již jsou anebo se brzy stanou uživateli úvěrových registrů a splní touto formou svoji povinnost prověřování úvěruschopnosti žadatelů.

Údaje o spotřebiteli jsou v registru zaznamenány již při žádosti o úvěr. Většina klientů má ve své úvěrové zprávě uvedena pouze tzv. pozitivní data, tedy kolik splácejí, jak dlouho splácet budou a že splácejí řádně. Pouze u menšiny klientů jsou uvedena také negativní data, tedy například splátky po splatnosti nebo zesplatněné úvěry.

Statisíce lidí mají škraloup

Celkový počet lidí, u kterých je alespoň v jednom z registrů BRKI a NRKI vedený záznam, činí přibližně 5,5 miliónu. Jedná se o lidi, kteří mají aktuálně dluh u některého z uživatelů registrů nebo kteří splatili svůj úvěr před méně než čtyřmi lety. Počet lidí s aktuálním dluhem dosahuje tří miliónů. Počet aktivních smluv, tedy nejčastěji počet splácených úvěrů, kontokorentů a kreditních karet, činí 5,8 miliónu.

Dluhy, u kterých nebyly zaplaceny alespoň tři po sobě jdoucí splátky, má kolem deseti procent lidí.

Solus evidoval ke konci loňského roku dluhy po splatnosti v celkové výši 50,5 miliardy korun, týkaly se zhruba 650 tisíc lidí.

Údaje smažou až po několika letech

Ke smazání údajů o klientovi v BRKI a NRKI dochází standardně po čtyřech letech od ukončení smluvního vztahu mezi klientem a bankou či finanční institucí, tedy typicky čtyři roky po splacení úvěru.

Pro výmaz ze Solusu je základním předpokladem uhrazení závazku po splatnosti. Poté je informace o úhradě dluhu v registru vedena jeden rok u záznamů z oblasti telekomunikačních služeb, distribuce elektrické energie nebo plynu nebo tři roky u záznamů z finančních služeb, například u spotřebitelského úvěru, hypotéky apod.

Jak si klient ověří, zda má záznam

Registry se snaží spotřebitele motivovat k aktivní kontrole údajů, které jsou pod jejich jménem v registrech zapsány. V případě BRKI a NRKI si člověk může kdykoli zažádat o výpis ze své úvěrové zprávy on-line na adrese www.kolikmam.cz anebo může zaslat žádost o svoji úvěrovou zprávu poštou, případně si pro ni může dojít osobně do Klientského centra obou registrů.

Ve své úvěrové zprávě klient vidí všechny údaje, které o něm banky a finanční instituce, u kterých má úvěr, sdílejí. Za elektronický výpis z BRKI či NRKI zaplatí 100 korun (jedna zpráva z jednoho registru), za papírovou úvěrovou zprávu pak 200 korun.

Oba tyto registry lidem také nabízejí službu „Hlídám si, kolik mám“, která klienty informuje o důležitých změnách v jejich úvěrové zprávě, jakými může být mimo jiné nová žádost o úvěr či nový záznam o nezaplacené splátce dluhu. Stojí 250 korun za registr a rok, za oba registry tedy 500 korun ročně.

V Solusu mohou lidé požádat o papírový nebo SMS výpis. Papírový stojí 229 korun, za SMS výpis zaplatí 99 korun. Pokud má člověk v mobilu aplikaci Solus, první SMS výpis stojí 99 korun, každý další 30 korun.