Hlavní obsah

Finanční poradna: Sedm tipů, jak se nenechat ošidit na dovolené

Novinky, bab

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na dovolené mnozí lidé ztrácí pozornost a jsou náchylnější k tomu nechat se ošidit prodejci zboží nebo poskytovateli služeb. Evropské spotřebitelské centrum (ESC) připravilo sedm tipů, na co rozhodně myslet a jak se nenechat napálit především při cestách po Evropě.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

ESC pomáhá lidem bezplatně řešit spory už od roku 2005. Nejčastějšími oblastmi, kde ESC spotřebitelům asistuje, jsou nákupy zboží a využívání služeb na internetu, problémy v letecké dopravě, ubytovacích službách a při nákupu a pronájmu vozidel.

Tip č. 1: Ubytování

Přijedete do hotelu nebo penzionu a nechtějí vám dát pokoj, který jste si objednali? Je menší nebo s jiným než avizovaným výhledem?

Požadujte stejný typ pokoje, případně ubytování v jiném hotelu za srovnatelných podmínek. Máte právo i na cenu, která byla inzerována. Nedostatky v pokoji si vyfoťte pro následnou stížnost.

Tip č. 2: Zájezd

Mnozí lidé si kupují zájezd dlouho dopředu, je tedy vhodné si pro případ, že třeba ze zdravotních důvodů nebudete moci zájezd absolvovat, sjednat si pojištění storna zájezdu.

Pečlivě si ale předem přečtěte pojistné podmínky, abyste věděli, před čím vás případně pojištění neochrání.

Tip č. 3: Pronájem vozu v autopůjčovně

Vůz si při převzetí dobře prohlédněte a případná poškození karoserie si nafoťte. To samé udělejte i při vrácení vozu. Vůz vraťte nejlépe osobně proti písemnému potvrzení (protokol) o předání vozu v souladu se smlouvou a bez nových poškození.

Tak budete mít důkazy o tom, že jste auto nepoškodili, i kdyby autopůjčovna tvrdila opak.

Tip č. 4: Letecká doprava – zpoždění a zrušení letu

Pokud je váš let zrušen nebo významně zpožděn, máte právo na bezplatnou péči ze strany dopravce v podobě občerstvení a případně ubytování po dobu nezbytně nutnou.

Můžete mít získat i náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu, pokud zrušení nebo zpoždění letu bylo způsobeno vinou na straně dopravce.

Tip č. 5: Letecká doprava – zavazadla

Pokud je vaše zavazadlo poškozeno, zpožděno nebo ztraceno, můžete požadovat náhradu skutečně vzniklé škody až do výše zhruba 35 tisíc korun.

U příslušné přepážky na letišti vyplňte zprávu PIR a nejlépe obratem písemně kontaktujte dopravce i s kopií účtenek od věcí, které se ztratily nebo které jste si potřebovali zakoupit v místě pobytu namísto těch zpožděných.

Tip č. 6: Vlak, autobus, trajekt

Pamatujte na svá práva také při významném zpoždění nebo zrušení spoje v železniční, autobusové a vodní dopravě. Můžete mít právo na občerstvení a v případě potřeby i ubytování, případně na slevu z ceny dopravy či odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

Tip č. 7: Zdraví a pomoc

Pokud jste ze zákona pojištěni, máte právo na rychlou zdravotnickou pomoc v souladu s právními předpisy státu, ve kterém jste ošetřováni. Je vhodné se připojistit, sjednat si cestovní pojištění.

V mnoha zemích budete pravděpodobně muset hradit náklady na ošetření předem. Uschovejte si faktury a účtenky. Zapamatujte si celoevropské telefonní číslo 112 pro situace, kdy potřebujete policii, hasiče nebo zdravotnickou záchrannou službu.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám