Bankovní statistiky ukazují, že více než polovina karetních transakcí je provedena bezkontaktními platebními kartami. Ty už nyní vlastní čtyři pětiny Čechů.

I přesto, že při placení menších částek nemusíte platbu potvrdit svým PINem, může se vám stát, že platbu bez zadání bezpečnostního hesla nebudete moci provést. Banky totiž mají pro případy zneužití nastaveny kontrolní mechanismy, kdy čas od času musíte i při bezhotovostní platbě do 500 korun zadat PIN.

ČTĚTE TAKÉ
Museli jste zadat PIN i při bezkontaktním placení malé částky? Je to ve vašem zájmu, říkají banky

I tak se ale najdou klienti, kteří o bezkontaktní karty nemají zájem. „Bezkontaktní kartu nechci. Pro mě i 500 korun jsou peníze. Kartu mám chráněnou PINem, tak proč jej nezadávat i při malých platbách, vždyť to tak moc času nezabere,” napsal čtenář z Holešova v diskusním příspěvku.

„Banka mi po expiraci kontaktní karty dala bezkontaktní. Prý už kontaktní ani nevydávají,” napsala do redakce čtenářka z Pardubic.

Kontaktní karty jen u několika bank

Většina tuzemských bank už nyní klientům vydává pouze bezkontaktní platební karty. „Zájem o kontaktní karty byl už tak malý, že jsme se je rozhodli přestat vydávat úplně,” uvedl Vladimír Komjati z Air Bank.

V současné době vám kontaktní kartu v případě, že nebudete mít zájem o bezkontaktní, vydají jen v několika bankách (například ČSOB, Era, GE Money Bank, mBank nebo Raiffeisenbank).

„Standardně klientovi po expiraci jeho původní vydáme bezkontaktní platební kartu. Pokud má však zájem o kartu kontaktní, na vyžádání vydáme i tu,” upřesnila Pavla Hávová z ČSOB.

„Pokud si klient nepřeje bezkontaktní kartu, nabízíme kontaktní variantu u kreditních karet - kartu MasterCard Fix a u debetních karet - kartu Maestro,” uvedla Lucie Policarová z GE Money Bank.

Někde lze bezkontaktní funkci vypnout

Některé banky i přesto, že v nabídce mají jen bezkontaktní karty, vyházejí klientům vstříc a umožňují jim vypnutí bezkontaktní funkce. Setkáte se s tím například u České spořitelny, mBank, UniCredit Bank nebo Zuno.

„Pokud si klient nepřeje využívat bezkontaktní funkci na platební kartě, je možné ji vypnout. V případě, že žádá o novou kartu ,nebo mu skončila platnost u stávající karty a má ji v automatické výměně, a dá nám vědět zhruba dva měsíce dopředu, bezkontaktní funkci mu vypneme zdarma. U náhradní karty, napříkla v případě ztráty nebo odcizení, a nebo z popudu klienta kdykoliv v průběhu platnosti karty stávající to pak stojí 200 korun,” upřesnila Klára Pačesová z České spořitelny.

„Klient má na výběr - buď si vybrat čistě kontaktní kartu, nebo si u bezkontaktní karty nechat tuto funkci vypnout. Liší se to podle karetní asociace a typu karty. Obecně u Visa debetních karet nabízíme možnost volby kontaktní či bezkontaktní, u MasterCard je možnost funkci vypnout,” doplnil nabídku mBank její mluvčí Pavel Vlček.

„U některých debetních karet umožňujeme bezkontaktní platby deaktivovat, stačí zavolat na naši infolinku,” uvedl Petr Plocek z UniCredit Bank.

„Klienti si můžou po aktivaci karty telefonicky požádat o vypnutí bezkontaktních plateb přes kontaktní centrum naší banky. Tuto možnost nabízíme bez poplatku,” dodal Vladimír Michna ze Zuno.