Zatímco ještě před zhruba čtyřmi lety by se za koupi opotřebeného zboží styděla čtvrtina lidí, nyní jeho nákup vnímá jako něco podřadného pětina Čechů. Pro více než polovinu lidí naopak jde o jednoznačně chytrý nákup, díky němuž lze získat kvalitnější zboží. Téměř tři pětiny pak uvádějí, že se jedná o zajímavý způsob, jak zvýšit svou spotřebu, respektive jak si pořídit více věcí.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Výhody i rizika nákupu použitého zboží

Pro čtvrtinu lidí představuje nákup zboží z druhé ruky nutnost. Podíl těchto lidí se od roku 2010 nezměnil. Ovšem podíl těch, kteří v koupi opotřebeného zboží spatřují výhody a nikoli nutnost, narostl zhruba o čtvrtinu.

Na druhou stranu Češi v nakupování použitého zboží spatřují kromě výhod i určitá rizika. Nejčastěji poukazují na ta, která jsou spojená zejména s pořizováním věcí přes internet, tedy bez možnosti zboží nejprve fyzicky zkontrolovat. Více než dvě třetiny lidí se navíc obávají horší kvality a funkčnosti, než kterou jim prodejce slíbil.

Počet druhů zboží z druhé ruky roste

I přesto, že si jsou lidé vědomi rizik spojených s koupí zboží z druhé ruky, kupují je čím dál častěji, a zdaleka se přitom nejedná jen o oblečení. Zatímco před čtyřmi lety koupilo obnošené oblečení více než jednou 30 procent Čechů, v současné době je to již více než polovina (55 procent, dalších devět procent koupilo jen jednou).

S nákupem ojetého vozidla už mají zkušenost tři čtvrtiny lidí, přičemž dvě pětiny Čechů si ho pořídily už víckrát. Ve srovnání se situací před čtyřmi lety jde o 28procentní nárůst.

Nábytek i elektronika

Češi ale z druhé ruky kupují i další druhy zboží. Více než dříve si pořizují opotřebený nábytek, elektroniku a počítače, domácí spotřebiče, sportovní vybavení či například potřeby pro kutily. Zhruba o polovinu se zvýšil i počet těch, kteří nakupují použité dětské oblečení, hračky nebo třeba kočárky.

Trh s použitým zbožím pravděpodobně zažije boom i v dalších letech, lidé se totiž i v budoucnu chtějí na nákup zboží z druhé ruky mnohem více soustředit, odmítavě se k jeho nákupu staví jen malý počet lidí. Například pouze devět procent Čechů si je v tuto chvíli jisto, že si nikdy nekoupí ojeté vozidlo. Oblečení z druhé ruky odmítá v příštích letech nakupovat 24 procent Čechů.

Nejvíce lidé stejně jako nyní odmítají si v budoucnu pořizovat použité domácí spotřebiče. Jejich koupi by více zvažovala čtvrtina lidí, naopak 35 procent ji kategoricky odmítá.

Více nejen nakupovat, ale i prodávat

Vydělat na prodeji zboží, které již nepotřebují, plánuje stále více lidí. Podíl těch, kteří tuto možnost nevylučují, je podle průzkumu zhruba o třetinu vyšší než podíl těch, kteří již použité zboží prodávají. Například aukční weby zaměřené na použité zboží by tak v příštích letech mohly získat ještě více na popularitě.

Už nyní se přitom snaží opotřebené zboží zpeněžit znatelně větší počet lidí než před čtyřmi lety. O čtvrtinu narostla například skupina Čechů, kteří jednou či vícekrát prodali obnošené oblečení. Do budoucna ho plánují prodávat více než dvě pětiny lidí, další čtvrtina tuto možnost nezavrhuje.

Záměr zpeněžit obnošené oblečení po dětech, kočárky a další dětské vybavení má polovina dotázaných, kategoricky to přitom odmítají tři lidé z deseti.

Nejvíce se ale lidé chystají prodávat ojetá vozidla. Přiznávají se k tomu téměř dvě třetiny Čechů, což představuje nárůst o devět procent proti současnému stavu. Přesto ale platí, že lidé plánují ojeté automobily více nakupovat než prodávat.