Přitom u tří největších tuzemských bank mají v současnosti účet tři čtvrtiny Čechů, u  nových bank to je pak necelá desetina populace. Pokud by klienti banku opravdu změnili tak, jak deklarují, byly by nové banky pětkrát větší než dnes. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Air Bank.

Jakou banku pro svůj běžný účet by klienti nyní zvolili, pokud by se znovu rozhodovali (a to i v případě, že změnu své banky nyní neplánují)
Air Bank20 %
Česká spořitelna
13 %
ČSOB + Poštovní spořitelna/Era 12 %
Fio banka11 % 
mBank10 %
GE Money Bank
8 %
Komerční banka
7 %
Zuno
3 %
Raiffeisenbank
3 %
Equa bank3 %
UniCredit Bank
2 % 
Ostatní
4 %
Žádnou
4 % 
Zdroj: průzkum STEM/MARK, 900 respondentů ve věku 18–60 let, on-line dotazování, květen– červenec 2013

Do nových bank letos zamířilo čtvrt miliónu klientů

Výsledky průzkumu potvrzují aktuální trend, kdy do nových bank přichází stále více klientů. V současné době se pětice těchto bank může pochlubit klientelou čítající více než milión klientů.

Počet lidí, kteří si nové banky pro svůj běžný účet vybírají, i nadále roste. Například Air Bank jen od počátku roku získala zhruba 87 tisíc nových klientů, Fio banku si pak vybralo dalších zhruba 70 tisíc lidí. Podobně jsou na tom i ostatní banky. Klientské portfolio nových bank se tak během letošního roku rozrostlo o zhruba čtvrt miliónu klientů.

Portfolio klientů nových bank
BankaAktuální počet klientůNárůst od 1. ledna 2013
Air Bank175 tisíc87 tisíc
Equavíce než 50 tisíc20 tisíc
Fiovíce než 295 tisíc
70 tisíc
mBankvíce než 470 tisíc40 tisíc
Zunovíce než 185 tisíc – za Česko i Slovensko
banka neuvedla
Zdroj: banky

„Občas se setkávám s dotazem, kdy rychlý růst Air Bank a dalších nových hráčů na trhu skončí. Výsledky průzkumu však naznačují, že více než milión klientů nových bank je teprve začátek a odliv klientů od velkých bank bude pokračovat,“ uvedl pro Právo Jakub Petřina, ředitel marketingu Air Bank.

Jeho slova potvrzují i informace od ostatních bank. „Počet klientů má jednoznačně rostoucí trend, ke konci roku 2011 měla Fio banka cca 140 tisíc klientů, ke konci roku 2012 cca 227 tisíc,” uvedla pro Právo Vendula Žaloudíková z Fio banky.

„Zájem zákazníků o služby mBank stále roste. Otevřít si mKONTO do mBank přišlo v meziročním porovnání dvakrát více zákazníků než za stejné období v roce 2012,” upřesnila pro Právo Ivana Vejvodová z mBank.

Do nové banky by přešly dvě třetiny klientů velkých bank

Pouze 37 procent klientů, kteří mají svůj hlavní běžný účet u některé ze tří největších bank (Česká spořitelna, ČSOB včetně Poštovní spořitelny, Komerční banka) by si u stejné banky založilo účet i dnes. Naopak v některé z pěti nových bank by si běžný účet znovu otevřelo 66 procent současných klientů těchto bank.

Výsledky průzkumu opět potvrzují i aktuální údaje, které nové banky redakci Práva poskytly. Jejich klientské řady posilují především bývalí klienti trojice velkých bank. Například do Equa banky nejčastěji přecházejí klienti České spořitelny a do Fio banky přichází z „velké trojky” zhruba 60 procent nových klientů.

Nejčastěji zmiňovanými důvody hrajícími ve prospěch nových bank jsou levnější a výhodnější služby, vyšší zhodnocení peněz a vstřícnější personál. Naopak mezi důvody, proč řada klientů se změnou banky zatím otálí, nebo se rozhodla u své původní banky zůstat, patří například větší počet bankomatů a poboček nebo využívání některých specifických produktů a služeb, které nové banky nenabízejí.

Měsíčně banky otevírají desetitisíce nových účtů

Velkou roli v rozhodování klientů však hraje i vnímání, že změna banky je obtížný proces, případně nevědí, že je možné do jiné banky přejít i se svými stávajícími produkty, například existující půjčkou. U části klientů je důvodem i například konzervatismus nebo pohodlnost.

Přechod mezi bankami přitom výrazně usnadňuje kodex mobility, ke kterému se zavázala většina bank působících na českém trhu. Klientům stačí dát své nové bance písemný souhlas, na základě kterého jim kompletně převede celý běžný účet včetně všech trvalých příkazů a inkas z jejich původní banky. Nová banka za ně vyřídí také všechny formality včetně zrušení účtu u původní banky. Převod účtu tímto způsobem obvykle netrvá déle než dva týdny.

Přečtěte si: S přestupem k jiné bance se netrapte, nová banka vše zdarma zařídí za vás

Například k Air Bank převedlo jen od začátku letošního roku svůj běžný účet s využitím kodexu mobility přes 10 tisíc klientů, což je dvakrát více než za celý loňský rok dohromady. Přes 80 procent klientů přešlo tímto způsobem k Air Bank jen ze tří největších bank, tedy České spořitelny, ČSOB a Komerční banky.

„Každý pracovní den otevřeme okolo 500 nových běžných účtů, což je čtyřikrát více, než jsme otevírali loni. Přibližně pětina klientů spolu s tím rovnou zažádá i o kompletní převod svého účtu k Air Bank s využitím kodexu mobility,“ upřesnil Jakub Petřina.

Každý měsíc otevře tisíce nových účtů i Equa bank. Letošní měsíční průměr Fio banky je 8700 nových účtů, u mBank je to průměrně pět tisíc účtů za měsíc.