Hlavní obsah

Pokutě od UPC za pozdě vrácený modem se braňte. Máte šanci na úspěch

Novinky, Barbora Buřínská

K tomu, abyste se stali dlužníky, stačí málo, přestěhovat se, nebo jen vypovědět služby od UPC. Přesvědčil se o tom i Petr S. z Prahy, který ukončil smlouvu se společností UPC Česká republika. Zaplatil poslední splátku a na poštu odnesl pronajatý modem, který firmě zaslal zpátky.

Foto: Profimedia.cz

Na vrácení zapůjčeného modemu či set top boxu od UPC máte sedm dní.

Článek

"Tím pro mě celá záležitost skončila. Po více než dvou letech mi přišel od soudu platební rozkaz od Českého inkasního kapitálu na zhruba 16 tisíc korun. Teprve oklikou jsem zjistil, že tato firma od UPC odkoupila můj údajný dluh pět tisíc korun a rovnou mě zažalovala," vysvětluje Petr.

Upomínka či pokuta se k zákazníkovi nedostane

Klient UPC se domníval, že udělal vše správně, včetně vrácení pronajatého přístroje. Nedodržel však sedmidenní lhůtu od ukončení smlouvy, do které je potřeba přístroj společnosti UPC neprodleně zaslat. Vrátil ho zhruba po měsíci.

Pokud klient v dané lhůtě modem či set top box nepošle zpět, UPC mu dá ještě možnost to napravit. "Klienta nejdříve opakovaně upozorníme na to, že má půjčené zařízení vrátit. Pokud nereaguje a zařízení nevrátí, přistupujeme k uplatnění smluvní pokuty," vysvětluje Juraj Gerbery ze společnosti UPC Česká republika.

"Smluvní pokuta v případě, že přijímací zařízení není vráceno včas a v pořádku, a zákazník nevyužil ani náhradní termín, je podle typu zařízení dva tisíce nebo pět tisíc korun," doplňuje Gerbery.

UPC zasílá upomínky na adresu, kterou má uvedenu ve smlouvě se zákazníkem. V mnoha případech je však důvodem vypovězení smlouvy skutečnost, že se lidé stěhují jinam. Zasílané upomínky tak nemají šanci se k nim dostat. A to se stalo i Petrovi S. Upomínka, kterou mu společnost UPC posílala, mířila na jeho původní bydliště. Tam však již nebydlel, proto se o pokutě dozvěděl až díky dopisu od soudu.

Pokutě se aktivně braňte

Podle Rostislava Kováře z poradnaveritele.cz není v pořádku, že UPC, respektive Český inkasní kapitál, který dluhy odkoupil, žaluje o pokutu pět tisíc korun i klienty, kteří zařízení byť se zpožděním vrátili. Protože je firma dlouhou dobu nekontaktovala, žili v domnění, že je vše v pořádku. Jakmile jim ale po roce či dvou přijde výzva k zaplacení pětitisícové pokuty nebo rovnou platební rozkaz od soudu, je vcelku pochopitelné, že doklad o zaslání přístroje už dávno nemají.

"Pokud po vás UPC prostřednictvím Českého inkasního kapitálu požaduje pokutu za nevrácený nebo pozdě zaslaný modem či set top box, rozhodně se braňte," doporučuje Kovář. V první fázi je velmi důležité podat včas odpor proti platebnímu rozkazu. Na tento krok máte lhůtu 15 dní od převzetí obálky s platebním rozkazem. Ovšem pozor, do této lhůty se počítají víkendy.

Odpor je opravný prostředek proti platebnímu rozkazu. Podává se písemně k soudu, nikoliv k rukám žalobce. Měl by obsahovat tvrzení, proč nárok zaplatit neuznáváte.

Výše pokuty není úměrná hodnotě přístroje

Podle Rostislava Kováře dávají soudy často klientům, kteří se na ně obrátí, zapravdu a zprošťují je povinnosti pokutu platit. "Soudy totiž slyší na argumenty, které dokazují, že výše pokuty není úměrná zůstatkové hodnotě zapůjčeného přístroje, a proto je v rozporu s dobrými mravy," doplňuje Kovář.

I přesto, že podle informací, které má poradnaveritele.cz k dispozici, se může jednat řádově o tisíce bývalých klientů, k soudům se jich dostane velmi málo. Brání se maximálně 5 - 10 procent z těch, kteří by měli nárok na úspěch v soudním sporu. Na vině je jak neinformovanost, tak názor, že proti takové velké firmě nelze zvítězit nebo že náklady na právníka jsou mnohem vyšší než samotná pokuta.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám