„Letos nám nahlásil, že mu vichřice a krupobití poškodily stodolu tak silně, až došlo k jejímu částečnému zborcení. Tentýž člověk hlásil podobnou škodu také před dvěma lety. Tehdy tvrdil, že mu stodolu poničila tíha sněhu, za což jsme mu zaplatili přes půl miliónu korun,“ shrnuje mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral, aniž by podvodníka blíže specifikoval.

Detektivové ČP následně snadno zjistili, že nemovitost nebyla po škodě z roku 2010 nijak opravena. Jasné to bylo už od stolu. Po zadání adresy objektu do internetové aplikace mapových podkladů se na leteckém snímku ukázalo pořád stejné, původní poškození stodoly.

Ruina už dvacet let 

„Vyjeli přímo na místo a zjistili, že budova je ve špatném stavu již téměř dvacet let a že se ji vykutálený klient spolu s manželkou snaží bezvýsledně prodat. Snažil se tedy z toho vytěžit přes pojistku,“ uzavřel Zavoral.

Za devět měsíců podvody za 321 miliónů

Tento podvodník však není ojedinělý. Počet odhalených pojistných čachrů už třetím rokem po sobě kvartál od kvartálu narůstá. Za prvních devět měsíců letošního roku odhalili detektivové jen ČP pojistné podvody za více než 321 miliónů korun. To je téměř o čtvrtinu více než ve srovnatelném období roku 2011.

„Pokus o pojistný podvod je obecně vnímán jako méně společensky nebezpečné jednání než například zpronevěra. Přesto se jedná o trestný čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na 10 let. V případě prokázání podvodného jednání bývá zpravidla pozdě na snahu vrátit již vyplacené peníze nebo na objasňovací dopis pojišťovně, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena,“ varoval mluvčí Generali Jiří Cívka.

Bělení zubů přišlo draho

Nicméně je zjevné, že pojišťovny se přece jenom obvykle spokojí s tím, že klienta chytí na švestkách, a dále to už neženou. Svědčí o tom nepoměr mezi tím, kolik odhalení vykazují a kolik je hlášeno policii.

Mezi takové menší ryby patřil například muž, který si v Německu objednal kompletní zubní péči, odjel tam na dovolenou a z cestovního pojištění u Generali uplatňoval proplacení. Jenže pojišťovna německému zubaři zavolala, protože ji na předložené faktuře zarazila položka „bělení zubů“, které není obvyklou součástí akutního ošetření. Klient ostrouhal, a navíc v interním registru pojišťoven už má záznam.