Hlavní obsah
Vizualizace vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe Foto: Sdružení D-O-L

Zemanův sen o obřím kanálu se rozplývá. Ťok navrhne spojit jen Dunaj a Odru

Přípravy vodního kanálu Dunaj–Odra–Labe budou zřejmě dále pokračovat pouze na propojení Dunaje a Odry. Centrální komise ministerstva dopravy navrhla kvůli vysokým nákladům dále již nesledovat tzv. labskou větev. Oznámilo to ve středu ministerstvo dopravy. Projekt kanálu včetně propojení Labe dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman.

Vizualizace vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe Foto: Sdružení D-O-L
Zemanův sen o obřím kanálu se rozplývá. Ťok navrhne spojit jen Dunaj a Odru

Náklady na dunajsko-oderskou část jsou odhadovány na 283 miliard korun, připojení Labe by stálo dalších více než 300 miliard korun.

O dalších krocích v přípravě vodního koridoru bude rozhodovat vláda. Ta se většinou řídí doporučením centrální komise ministerstva dopravy.

Návrh vedení kanálu Dunaj-Odra-Labe

Foto: Mapy.cz

„Podle ekonomického hodnocení má smysl pokračovat v plánování vodního koridoru, který propojí řeky Dunaj a Odra. Vládě proto doporučím dále pokračovat v přípravě dunajsko-oderské části vodního kanálu," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Labská větev kanálu podle něj kvůli nutnosti vybudování dlouhých plavebních tunelů snižuje efektivitu celého projektu, centrální komise proto navrhla ji dále již při přípravách nesledovat.

Ekologové jsou proti

Studie, kterou loni představilo ministerstvo dopravy, podle tvůrců ukázala, že propojení Dunaje s Odrou je téměř za všech okolností efektivní. Labská větev byla naopak vyhodnocena jako riziková. Stavbu na Labi by komplikovaly například nutné lodní výtahy, které by musely vytahovat lodi do výšky několika desítek metrů.

Ministerstvo chce nyní dále jednat i s Polskem a Slovenskem o vedení koridoru přes hranice a chce provést další hodnocení dopadů vodního díla na životní prostředí. Projekt vodního kanálu dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, proti jsou naopak ekologové.

Podle zastánců projektu by koridor přinesl velké ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v tuzemsku. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný dopad na krajinu a vodní režim v zemi.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků