Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Luděk Fiala, Novinky

Zánovní diesely se hůře prodávají už i v bazarech

Benzínová auta v prodejích drtivě válcují naftu a diesely se vlivem zpřísňování emisních podmínek stále častěji ocitají v bazarech. Starší ročníky se tam prodávají stále dobře, ale u zánovních dieselů jdou prodeje dolů i v bazarech.

Ilustrační foto Foto: Luděk Fiala, Novinky
Zánovní diesely se hůře prodávají už i v bazarech

Zatímco se v České republice v roce 2015 celkově prodávalo 57 procent všech nových aut naftových, loni to bylo již jen 34 procent.

Naopak podíl benzínových vozů stoupl ze 40 na 63 procent. Odráží se to i do bazarového výkupu a prodeje. Společnost Cebia už loni v září uvedla, že nabídka ojetých aut s naftovým motorem v rámci inzerce, včetně individuální, vzrostla o 37 procent a dovoz těchto vozidel ze Západu stoupl o pět procent.

V roce 2015 se prodávalo 57 procent všech nových aut naftových, loni už jen 34 procent

V bazarech se to projevuje tak, že většina lidí, kteří na nová auta nemají, ráda sáhne po starších dieselech, ale ti, co kupují skoro nové nebo jen lehce zánovní, se už regulací obávají.

„V rámci výkupu a prodeje 83 tisíc vozů v loňském roce na 46 pobočkách ve střední Evropě jsme nezaznamenali dramatičtější vývoj ohledně výkupu či prodeje dieselových vozů,“ řekla Právu šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Podle ní se v Česku loni oproti roku 2017 změnil podíl vykoupených a prodaných vozů s naftovým motorem jen nepatrně. Zatímco v roce 2017 bylo naftových aut 48,2 %, loni to bylo 49 % z 50 tisíc automobilů prodaných loni v „Áčkách“ v České republice.

Raději už ne?

Jiný je ovšem vývoj prodeje zánovních aut u Mototechny. Tam se podíl naftových aut snížil z 31 % v roce 2014 na 26,5 % v roce 2018.

Většina českých motoristů skřípe zuby nad zpřísňováním podmínek u naftových motorů a moc se jim nelíbí „cpát“ velký výkon do malých benzínových jednotek. Stačí si pročíst diskusní fóra.

„Nedá se nic dělat, ale naftu asi opustím, i když má nezpochybnitelně u velkého auta nejlepší jízdní parametry a motor je s nejpřísnější eko normou. Kdybych si pořizoval vůz jen na tři roky, jdu ještě do nafty, ale na delší dobu už budu muset sáhnout po benzínu. Nebudu riskovat, že mne za tři čtyři roky nepustí do nějakého německého města,“ potvrzuje stavební podnikatel Viktor Truhlář z Prahy, příznivec Audi Q7 a A8.

Přitom tam, kde je třeba stabilní výkon, kroutivý moment, zkrátka těžká práce, tam je stále nafta v masovém využití nenahraditelná, shoduje se většina českých motoristů v diskusích. „Jenže mám si takové sice kvalitní a pěkné auto kupovat, když už naftu nechtějí?“ pochybuje nejen Viktor.

Podíl prodávaných alternativ
 r. 2015r. 2018
CNGnecelá 2 %0,79 %
LPG0,57 %0,28 %
Elektro0,24 %0,25 %
Hybrid0,31 %1,68 %
Zdroj: Toyota
Anketa
Ovlivnila vás aféra dieselgate natolik, že byste si dnes nekoupili dieselové auto?
Ano, diesel nechci
26 %
Ne, klidně beru i diesel
74 %
Celkem hlasovalo 3319 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků