Hlavní obsah
Boeing 787-9 Dreamliner aerolinek Air Tahiti Nui. Foto: Pascal Rossignol, Reuters

Zájem o velkokapacitní letadla upadá, bolí to hlavně Boeing

Objednávky velkokapacitních širokotrupých letadel určených pro lety na dlouhé vzdálenosti letos pravděpodobně klesnou nejvíce od finanční krize v roce 2008, uvedla agentura Reuters. Údaje vyvolávají obavy o hospodářské výsledky výrobců letadel Boeing a Airbus. Špatné je to zejména pro Boeing.

Boeing 787-9 Dreamliner aerolinek Air Tahiti Nui. Foto: Pascal Rossignol, Reuters
Zájem o velkokapacitní letadla upadá, bolí to hlavně Boeing

Objednávky na širokotrupá letadla Boeingu a Airbusu mezi lednem a zářím klesly dohromady o 56,4 procenta na 105 letadel. Pokud bude tento trend pokračovat, mohl by pokles být tak silný jako v roce 2009, kdy se objednávky na tyto stroje propadly o 70 procent.

Boeing už v říjnu oznámil, že v druhé části příštího roku omezí produkci moderních letadel 787 Dreamliner kvůli propadu objednávek z Číny, která je druhým největším leteckým trhem světa podle počtu přepravených cestujících. To podle analytiků znamená, že se příjem Boeingu od roku 2021 sníží o miliardu dolarů (23 miliard Kč) hotovosti méně. Pokud poptávka zůstane slabá, mohl by Boeing snižovat výrobu letounů 787 i v příštích letech.

Při ceně více než 200 milionů dolarů jsou letadla Boeing 787 a Airbus A350 dvakrát dražší než menší letadla. Analytici odhadují, že na hrubém zisku výrobců letadel se podílejí zhruba polovinou, zatímco na tržbách čtvrtinou.

Zvlášť bolestné je to pro Boeing, jehož jednouličkový Boeing 737 MAX poslední generace nesmí po dvou haváriích od března létat a výrobci se dosud nepodařilo vyřešit potíže s jeho softwarem. Musí tak sázet na jiné typy. Boeing 737 byl přitom klíčovým typem, firma ho prodala přes 10 000 kusů.

Ekonomika zpomaluje a letecká doprava se mění

Analýza objednávek letadel od Boeingu a Airbusu za poslední dvě desetiletí, kterou provedla agentura Reuters, ukázala, že při oslabování ekonomiky klesají objednávky širokotrupých letadel mnohem více než objednávky menších letadel. Velkokapacitní letadla jsou totiž dražší a mají delší dodací lhůtu.

„Poptávka po širokotrupých letadlech zůstává slabá a není pravděpodobné, že se zlepší, když svět nadále zpomaluje,“ uvedl k aktuální situaci analytik Andrew Gollan ze společnosti Berenberg, který zohlednil vývoj světové ekonomiky. To je špatné pro oba výrobce letadel, protože širokotrupá letadla mají vyšší ziskovou marži.

Pokles poptávky po velkokapacitních letadlech také souvisí s proměnami letecké dopravy. Cestující dávají stále častěji přednost přímým spojům mezi koncovými destinacemi, než aby letěli na velké letiště a z něj pokračovali dál. Proto se stále více prosazují menší letadla na dlouhých trasách, což vedlo k ukončení výroby největšího civilního dopravního letadla A380, označovaného jako super jumbo.

Airbus na tento trend zareagoval novým typem A321XR, což je Airbus A321 upravený pro dálkové lety. Je to jediný jednouličkový stroj na světě, který může absolvovat až desetihodinové lety. Boeing takový stroj vůbec nenabízí.

Jednouličkové stroje jsou také zajímavější pro aerolinky, neboť mají nižší spotřebu paliva na jednoho přepraveného cestujícího než ty velkokapacitní. Při letech na střední trati 3500 km spálí stroj A321R 1,03 kilogramu paliva na přepravu jednoho cestujícího na vzdálenost sto mil, zatímco Dreamliner 787-8 spálí 1,12 kg paliva. Ukázalo to analýza společnosti Leeham z roku 2015.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků