Hlavní obsah

Za stres s nefunkčním registrem chce muž od ministerstva milión

Právo, Miroslav Homola

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brno

Už 180 neuspokojených klientů registru vozidel podalo stížnost s návrhem na odškodnění na ministerstvo dopravy. Za materiální, ale i nemateriální újmu požadují celkem 2,3 miliónu korun. Největší podíl z této částky připadá na pětatřicetiletého Pavla Mokrého z Brna – rovný milión. Nejmenší požadavek na materiální satisfakci ve výši zbytečného jízdného 406 korun dorazil na ministerstvo z jižních Čech.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Pavel Mokrý ukazuje dopis potvrzující přijetí žádosti o odškodné.

Článek

Brňan Pavel Mokrý svůj požadavek adresoval přímo ministru dopravy Pavlu Dobešovi (LIDEM). „Nepatřím mezi notorické stěžovatele a nikdy jsem nic podobného neudělal. Ovšem na šlendrián, který ve vedení státu a jím řízených institucích stále více bují, jsem se prostě nechtěl už dál nečinně dívat. A když jsem se osobně setkal s tím, co postihlo další tisíce lidí na registrech odborů dopravy, tak jsem prostě využil příležitost, která je i podle ombudsmana možná, a požaduji náhradu ve výši jednoho milionu. V poměru, který přímo s tímto problémem na ministerstvu dopravy souvisí, je to myslím učiněná kapka v moři,“ řekl Právu Pavel Mokrý.

A i když podle vyjádření ombudsmana Pavla Varvařovského nemusí stěžovatel nemajetkovou újmu, která způsobila například stres, nejistotu či zásah do osobní identity prokazovat a je naopak na orgánu státní správy, aby tvrzení o nemajetkové újmě vyvrátil, podělil se stěžovatel o zážitky ze své anabáze na brněnském registru.

„Šlo o vyřízení pozůstalosti po zesnulém otci. Každý, kdo má něco podobného za sebou, ví, jak jsou tato jednání obvykle nepříjemná a většinou si lidé přejí, aby to už měli co nejdříve za sebou. V rámci tohoto řízení bylo v pozůstalosti i ojeté auto, které jsme s bratrem po otci dědili. Bratr na něj již měl kupce, já chtěl vyřídit přepis. Vzal jsem si dovolenou a během ní jsem měl na starosti i svou sedmiletou dceru, se kterou jsme si plánovali užití části prázdnin.

Nic nevyřídil a dceru si neužil

Namísto toho jsem ráno odcházel na magistrátní odbor dopravy, už v sedm, abych tam byl co nejdříve. Dceru jsem ovšem před tím musel vzbudit a odvést k babičce, protože jsem si ji nedovolil nechat samotnou doma,“ uvedl Mokrý.

"Nevyřídil jsem nic, a ze společného pobytu s dítětem nebylo také nic. Krev ve mně vzkypěla, zvláště když jsem začal zjišťovat další okolnosti tohoto povedeného bez výběrového řízení provedeného kšeftu, za který – jak je v této zemi obvyklé – opět nikdo neponese žádnou zodpovědnost, proklamace o odstoupení ministra jsou už dávno zapomenuty a registr stejně zase nejede nikde naplno,“ pokračoval.

„Jak jsem se tedy dověděl, už v květnu, tedy dávno před spuštěním, se dají dohledat informace přímo z ministerstva, že tento podivný pokus stál už na přípravách jeden a půl miliardy korun. Tak to alespoň stojí ve vyjádření ministra Dobeše v květnovém časopise Týden. Osobně mně to připadá, že si skutečně mnozí politici dělají z lidí zde žijících slušně řečeno legraci a já si v této záležitosti připadám jen jako jakési rukojmí, které je dobré jen na to, aby zaplatilo daně a dál se do ničeho nepletlo. Když se pak objevily další informace, že firma, která dosud lépe fungující registry prováděla, nabízela nový systém za mnohem méně peněz a zase se nic nedělo, tak už to byly poslední pověstné kapky. Já si na rozdíl od představitelů například ministerstva, kteří se ze dne na den dušovali, že „zítra už to pojede“, legraci se svým požadavkem nedělám. Myslím jej smrtelně vážně,“ dodal rozhořčený Mokrý.

V souladu s ombudsmanem

„Z informací, které mám k dispozici z veřejných zdrojů, vím, že za každý den nefungujícího systému by měl jeho dodavatel platit smluvní pokutu ve výši dvou miliónů korun. Nejen proto vás tedy žádám o pouhou polovinu z této částky. Zmíněný milión je pro Váš resort maličkost. Při ceně jedné miliardy korun za jeden kilometr nové dálnice je to vlastně něco jako z tisícovky koruna. A to Vaše ministerstvo bolet bezpochyby nebude,“ uvádí mimo jiné v žádosti stěžovatel.

„Nemajetkovou újmu není třeba prokazovat. Je naopak na orgánu státní správy, aby tvrzení o nemajetkové újmě vyvrátil,“ potvrzuje zástupkyně ombudsmana regulérnost kroků stěžovatele Iva Hrazdílková.

Toho si zřejmě jsou plně vědomi i na ministerstvu dopravy. Jak písemně potvrdili „žádost o zadostiučinění za nemajetkovou a psychickou újmu obdržel jejich odbor auditu, kontroly a provozu a podání bylo předáno k přímému vyřízení Odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy“. Na odpověď má instituce 180 dnů. Je třeba podotknout, že se nejedná o žádného nezaměstnaného stěžovatele, i když po tak razantním požadavku čeká Mokrý invektivy, které by jeho snažení mohly zesměšnit.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám