Článek
"Tento dopad už pociťujeme v Japonsku," připomněl analytik IHS Michael Robinet s tím, že dalšími oblastmi budou podle všeho Severní Amerika, Evropa a Čína.
„Nejnovější zprávy bohužel potvrzují naše obavy z narušení dodavatelského řetězce. Řada výrobců dováží určitou část dílů právě z Japonska. Závislost na některých komponentech od japonských dodavatelů problematizuje výrobu celého odvětví. Konkrétně především společnosti Hitachi Automotive Systems, která se celosvětově podílí na výrobě jedné ze součástek ze 60 procent,“ uvedl Jan Linhart ze společnosti KPMG.
Větší problémy s japonskými značkami
Největší americká automobilka General Motors pozastavila minulý týden výrobu ve své továrně v Shreveportu v Louisianě. Japonská Toyota Motor rovněž tento týden varovala, že by kvůli nedostatku součástek mohla omezit výrobu v některých svých amerických továrnách.
„Obecně se nedostatek některých součástí může v horizontu několika měsíců projevit především na prodejích japonských značek. Jejich evropské závody jsou totiž na dodávkách dílů z Japonska závislé více než evropské značky,“ dodal Linhart.
V některých evropských závodech začala v tomto týdnu omezovat produkci francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën, příští týden omezí výrobu aut její slovenská továrna, připomněla ČTK.