Hlavní obsah
Zájem o jízdní kola je v současnosti obrovský, a tak výroba v kopřivnickém podniku jede naplno. Foto: Pavel Karban, Právo

Velkého výrobce kol brzdí nedostatek dílů

„Jestli budete dlouho váhat, tak nebudou,“ varuje Stanislav Matušů, jednatel společnosti Bike Fun International (BFI), největšího českého výrobce jízdních kol. Na mysli má samozřejmě kola, jichž kopřivnická firma nejen pod vlastními značkami Superior, Rock Machine a Frappe vyrábí ročně okolo 200 tisíc.

Zájem o jízdní kola je v současnosti obrovský, a tak výroba v kopřivnickém podniku jede naplno. Foto: Pavel Karban, Právo
Velkého výrobce kol brzdí nedostatek dílů

Podle obchodního ředitele Martina Guráše je firma, ač je počátek března, výrobně již za polovinou sezony 2021. A výroba stále jede naplno. „Máme k dispozici 11 montážních linek a rádi bychom vyráběli na všech, protože objednávek máme tolik, že bychom je plně využili. Ale prakticky každý den řešíme, kolik materiálu dorazí a kdy,“ poukazuje. A dodává, že i výroba na sezonu 2022, která začne za půl roku, je vyprodaná.

„Pomalu už budeme objednávat komponenty na sezonu 2023. Je to bláznivé, ale když to neuděláme, tak nebudeme mít kola včas,“ vysvětluje. Bláznivou dobou označuje Guráš poslední rok, kdy se vinou celosvětové pandemie dodací lhůta dílů protáhla z půl roku na rok až rok a půl.

„Když jsme viděli, že to jde špatným směrem, tak jsme se snažili hledat náhrady a předejít tomu. Děláme, co je možné. Vyrobíme kola bez sedel, a až dojdou, tak je dokompletujeme. Nechceme zastavit výrobu, protože kapacitu, kterou bychom ztratili, už bychom dohnali jen horko těžko,“ popisuje Matušů.

Je přesvědčen, že kdo bude letos dlouho váhat s nákupem kola, může prohloupit. „Bude jich na trhu málo, takže pokud někdo uvažuje o tom, že si někdy v dubnu, květnu zajde do obchodu a koupí jakékoliv kolo, tak ať nečeká. Ať to řeší už teď,“ poukázal jednatel BFI. Guráš s ním souhlasí.

„Slevy nebudou. Letos se jich od obchodníků nedočkáte. Hlavně kola v cenové hladině do 30 tisíc budou vyprodána velice rychle,“ míní a za příklad dává firemní sklad. Jeho kapacita je 50 tisíc kol, zaplněn je však minimálně. „Běžně máme v této době na skladu několik tisíc kol ve volné zásobě. Ted jich tu je ani ne 200.“

Elektrokola jsou stále „in“

BFI vyrábí kola v Kopřivnici, v areálu známější automobilky Tatra. Až do loňského podzimu patřila holandským majitelům, od nichž ji odkoupila investiční skupina Consillium českého miliardáře Tomáše Němce.

Kromě výroby má firma s ročním obratem okolo 2,8 miliardy korun a 480 zaměstnanci i vlastní vývoj. „Vyvíjíme rámy, což je klíčový komponent pro kolo. Když je dobrý rám s dobrou geometrií, tak je dobré i kolo samotné.

Také ale vyvíjíme například nosiče, navrhujeme designy kol a máme i vlastní systém Sport Drive pro elektrokola,“ vysvětluje obchodní ředitel.

Právě elektrokola jsou segmentem, který chce BFI posílit. Zatím jich v Kopřivnici vyrobí asi 70 tisíc ročně. „Soustředíme se na kola s vyšší přidanou hodnotou, dražší kola a elektrokola,“ poznamenává jednatel Matušů. I když firma nyní vyváží i do Chile nebo Austrálie, do budoucna se chce zaměřit hlavně na Evropu. Už dnes na export míří 85 procent její produkce. „Na český trh dodáváme ročně zhruba 30 tisíc kol,“ uzavírá obchodní ředitel Guráš.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků